Una propuesta interdisciplinar para trabajar la competencia digital docente en el Grado de Educación Infantil (UPV/EHU)
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2022Publicado en:
Edutec : revista electrónica de tecnología educativa. 2022, n. 79, n. especial ; p. 235-252Resumen:
Se examina si la propuesta del módulo interdisciplinar ¿Influencia de las Pantallas en la Infancia¿ en el segundo curso del Grado de Educación Infantil (EI) en la UPV/EHU facilita el desarrollo de la competencia digital docente (CDD), considerada como la habilidad del educador para consumir o gestionar, producir información o crear conocimiento y comunicarlo de forma segura, crítica y ética. La metodología se basa en un estudio de caso en el que se plantea al alumnado del segundo curso del Grado de EI un módulo interdisciplinar desde tres asignaturas. Se trata de que observen, evalúen y reflexionen sobre la potencialidad educativa de las pantallas en la infancia y que posteriormente expongan oralmente sus conclusiones apoyándose en herramientas tecnológicas. El módulo se organiza en grupos de cuatro personas que generan un mapa conceptual a través de Mindomo. La muestra se compone de 166 alumnos de entre 19 y 22 años. Cuanto a la recogida de datos, éstos se analizan en base a dos dimensiones: los estereotipos de género y las pantallas en EI. Asimismo se usan una escala de observación y otra de autoevaluación. El estudio se lleva a cabo en tres fases: planificación, aplicación y recogida y análisis de los datos. Los resultados muestran que el alumnado analiza y reflexiona de forma crítica sobre los estereotipos de género en sus tres niveles de caracterización (físico, psicológico y sociológico). Un 86% describe el perfil físico con precisión. Sólo el 28% profundiza en el perfil físico masculino. El 44% muestra dificultades para discernir el perfil psicológico del sociológico. Respecto de los resultados sobre las pantallas en EI, tan sólo un 21¿62% de los grupos hacen valoraciones sobre la realidad; el resto, un 78¿38% la describen. Ninguna de las valoraciones se fundamentan teóricamente. Cuanto a las presentaciones orales, los grupos transmiten su mensaje de forma clara y estructurada; además, un 82% de los grupos sabe interactuar y un 96% anima a la participación. El 72% de las presentaciones se hacen en power point o prezzi. Son mejorables el nivel lingüístico y la adecuación del registro. Respecto de la autoevaluación destacan la preocupación por los nervios y la dificultad para improvisar. Se concluye que el módulo interdiscipinar favorece el desarrollo de la CDD, ya que el alumnado reflexiona sobre el uso de las pantallas en EI y presenta oralmente sus conclusiones.
Se examina si la propuesta del módulo interdisciplinar ¿Influencia de las Pantallas en la Infancia¿ en el segundo curso del Grado de Educación Infantil (EI) en la UPV/EHU facilita el desarrollo de la competencia digital docente (CDD), considerada como la habilidad del educador para consumir o gestionar, producir información o crear conocimiento y comunicarlo de forma segura, crítica y ética. La metodología se basa en un estudio de caso en el que se plantea al alumnado del segundo curso del Grado de EI un módulo interdisciplinar desde tres asignaturas. Se trata de que observen, evalúen y reflexionen sobre la potencialidad educativa de las pantallas en la infancia y que posteriormente expongan oralmente sus conclusiones apoyándose en herramientas tecnológicas. El módulo se organiza en grupos de cuatro personas que generan un mapa conceptual a través de Mindomo. La muestra se compone de 166 alumnos de entre 19 y 22 años. Cuanto a la recogida de datos, éstos se analizan en base a dos dimensiones: los estereotipos de género y las pantallas en EI. Asimismo se usan una escala de observación y otra de autoevaluación. El estudio se lleva a cabo en tres fases: planificación, aplicación y recogida y análisis de los datos. Los resultados muestran que el alumnado analiza y reflexiona de forma crítica sobre los estereotipos de género en sus tres niveles de caracterización (físico, psicológico y sociológico). Un 86% describe el perfil físico con precisión. Sólo el 28% profundiza en el perfil físico masculino. El 44% muestra dificultades para discernir el perfil psicológico del sociológico. Respecto de los resultados sobre las pantallas en EI, tan sólo un 21¿62% de los grupos hacen valoraciones sobre la realidad; el resto, un 78¿38% la describen. Ninguna de las valoraciones se fundamentan teóricamente. Cuanto a las presentaciones orales, los grupos transmiten su mensaje de forma clara y estructurada; además, un 82% de los grupos sabe interactuar y un 96% anima a la participación. El 72% de las presentaciones se hacen en power point o prezzi. Son mejorables el nivel lingüístico y la adecuación del registro. Respecto de la autoevaluación destacan la preocupación por los nervios y la dificultad para improvisar. Se concluye que el módulo interdiscipinar favorece el desarrollo de la CDD, ya que el alumnado reflexiona sobre el uso de las pantallas en EI y presenta oralmente sus conclusiones.
Leer menosS'examina si la proposta del mòdul interdisciplinari ¿Influència de les Pantalles en la Infància¿ del segon curs del Grau d'Educació Infantil (EI) de la UPV/EHU facilita el desenvolupament de la competència digital docent (CDD), considerada com l'habilitat de l'educador per consumir o gestionar, produir informació o crear coneixement i comunicar-ho de manera segura, crítica i ètica. La metodologia es basa en un estudi de cas en què es planteja a l¿alumnat del segon curs del Grau d¿EI un mòdul interdisciplinari en el marc de tres assignatures. Es tracta d¿observiar, avaluar i reflexionar sobre la potencialitat educativa de les pantalles a la infància i que, posteriorment s¿exposin oralment les conclusions, recolzant-se en eines tecnològiques. El mòdul s¿organitza en grups de quatre persones que elaboren un mapa conceptual a través de Mindomo. La mostra es compon de 166 alumnes entre 19 i 22 anys. Pel que fa a la recollida de dades, aquestes s'analitzen sobre la base de dues dimensions: els estereotips de gènere i les pantalles en EI. Així mateix, s'usen una escala d'observació i una altra d'autoavaluació. L'estudi es fa en tres fases: planificació, aplicació i recollida i anàlisi de les dades. Els resultats mostren que l'alumnat analitza i reflexiona de manera crítica sobre els estereotips de gènere en els tres nivells de caracterització (físic, psicològic i sociològic). Un 86% descriu el perfil físic amb precisió. Només el 28% aprofundeix en el perfil físic masculí. El 44% mostra dificultats per destriar el perfil psicològic del sociològic. Respecte dels resultats sobre les pantalles a EI, tan sols un 21,62% dels grups fan valoracions sobre la realitat; la resta, un 78,38% la descriuen. No es fonamenta teòricament cap de les valoracions. Pel que fa a les presentacions orals, els grups transmeten el seu missatge de manera clara i estructurada; a més, un 82% dels grups sap interactuar i un 96% anima la participació. El 72% de les presentacions es fan a power point o prezzi. Són millorables el nivell lingüístic i l¿adequació del registre. Pel que fa a l'autoavaluació, destaquen la preocupació pels nervis i la dificultat per improvisar. Es conclou que el mòdul interdiscipinari afavoreix el desenvolupament de la CDD, ja que l¿alumnat reflexiona sobre l¿ús de les pantalles en EI i presenta oralment les seves conclusions.
S'examina si la proposta del mòdul interdisciplinari ¿Influència de les Pantalles en la Infància¿ del segon curs del Grau d'Educació Infantil (EI) de la UPV/EHU facilita el desenvolupament de la competència digital docent (CDD), considerada com l'habilitat de l'educador per consumir o gestionar, produir informació o crear coneixement i comunicar-ho de manera segura, crítica i ètica. La metodologia es basa en un estudi de cas en què es planteja a l¿alumnat del segon curs del Grau d¿EI un mòdul interdisciplinari en el marc de tres assignatures. Es tracta d¿observiar, avaluar i reflexionar sobre la potencialitat educativa de les pantalles a la infància i que, posteriorment s¿exposin oralment les conclusions, recolzant-se en eines tecnològiques. El mòdul s¿organitza en grups de quatre persones que elaboren un mapa conceptual a través de Mindomo. La mostra es compon de 166 alumnes entre 19 i 22 anys. Pel que fa a la recollida de dades, aquestes s'analitzen sobre la base de dues dimensions: els estereotips de gènere i les pantalles en EI. Així mateix, s'usen una escala d'observació i una altra d'autoavaluació. L'estudi es fa en tres fases: planificació, aplicació i recollida i anàlisi de les dades. Els resultats mostren que l'alumnat analitza i reflexiona de manera crítica sobre els estereotips de gènere en els tres nivells de caracterització (físic, psicològic i sociològic). Un 86% descriu el perfil físic amb precisió. Només el 28% aprofundeix en el perfil físic masculí. El 44% mostra dificultats per destriar el perfil psicològic del sociològic. Respecte dels resultats sobre les pantalles a EI, tan sols un 21,62% dels grups fan valoracions sobre la realitat; la resta, un 78,38% la descriuen. No es fonamenta teòricament cap de les valoracions. Pel que fa a les presentacions orals, els grups transmeten el seu missatge de manera clara i estructurada; a més, un 82% dels grups sap interactuar i un 96% anima la participació. El 72% de les presentacions es fan a power point o prezzi. Són millorables el nivell lingüístic i l¿adequació del registre. Pel que fa a l'autoavaluació, destaquen la preocupació pels nervis i la dificultat per improvisar. Es conclou que el mòdul interdiscipinari afavoreix el desenvolupament de la CDD, ja que l¿alumnat reflexiona sobre l¿ús de les pantalles en EI i presenta oralment les seves conclusions.
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