Programar computadoras en educación infantil
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2018Publicado en:
Edutec : revista electrónica de tecnología educativa. 2018, n. 65, septiembre ; p. 40-53Resumen:
Se analiza una experiencia de enseñanza de programación en un centro de educación infantil, llevado a cabo por un equipo multidisciplinario de la Universidad Nacional de Córdoba (Argentina), en colaboración con dos maestras de infantil con amplia experiencia profesional. La propuesta didáctica consistió en la programación de robots a través de la plataforma UNC++Duino, que permite adaptar el lenguaje de programación a las habilidades del programador, en este caso se apostó por un lenguaje icónico de flechas y dibujos. Se planteó una secuencia didáctica en tres fases: en la primera se trabajaron los movimientos que debían hacer los robots, en la segunda fase se trasladaron esos movimientos a un objeto y en la tercera fase se programó un robot N6 para que se desplazara por el suelo. Para la recogida de datos se realizaron observaciones in situ de las actividades, se plantearon a los estudiantes preguntas de respuesta múltiple sobre lo realizado en clase y se realizó un grupo focal en el que participaron los dos grupos que habían llevado a cabo el experimento, más un tercero a modo de grupo de comparación. Los resultados obtenidos demuestran que los niños pudieron establecer la relación entre los desplazamientos del robot y el programa que habían escrito en el ordenador, entendiendo conceptos clave de la programación como el de secuencia, parámetro, ciclo o condicional. Con estos datos se demuestra que con una mínima intervención es posible desarrollar nociones básicas de programación y pensamiento computacional en alumnos de educación infantil, así como profundizar en la compresión de la noción de computadora como máquina programable, ya sea un ordenador al uso, un robot o una aspiradora.
Se analiza una experiencia de enseñanza de programación en un centro de educación infantil, llevado a cabo por un equipo multidisciplinario de la Universidad Nacional de Córdoba (Argentina), en colaboración con dos maestras de infantil con amplia experiencia profesional. La propuesta didáctica consistió en la programación de robots a través de la plataforma UNC++Duino, que permite adaptar el lenguaje de programación a las habilidades del programador, en este caso se apostó por un lenguaje icónico de flechas y dibujos. Se planteó una secuencia didáctica en tres fases: en la primera se trabajaron los movimientos que debían hacer los robots, en la segunda fase se trasladaron esos movimientos a un objeto y en la tercera fase se programó un robot N6 para que se desplazara por el suelo. Para la recogida de datos se realizaron observaciones in situ de las actividades, se plantearon a los estudiantes preguntas de respuesta múltiple sobre lo realizado en clase y se realizó un grupo focal en el que participaron los dos grupos que habían llevado a cabo el experimento, más un tercero a modo de grupo de comparación. Los resultados obtenidos demuestran que los niños pudieron establecer la relación entre los desplazamientos del robot y el programa que habían escrito en el ordenador, entendiendo conceptos clave de la programación como el de secuencia, parámetro, ciclo o condicional. Con estos datos se demuestra que con una mínima intervención es posible desarrollar nociones básicas de programación y pensamiento computacional en alumnos de educación infantil, así como profundizar en la compresión de la noción de computadora como máquina programable, ya sea un ordenador al uso, un robot o una aspiradora.
Leer menosS'analitza una experiència d'ensenyament de programació en un centre d'educació infantil, dut a terme per un equip multidisciplinari de la Universidad Nacional de Córdoba (Argentina), en col·laboració amb dues mestres d'infantil amb àmplia experiència professional. La proposta didàctica va consistir en la programació de robots a través de la plataforma UNC++Duino, que permet adaptar el llenguatge de programació a les habilitats del programador, en aquest cas es va apostar per un llenguatge icònic de fletxes i dibuixos. Es va plantejar una seqüència didàctica en tres fases: en la primera es van treballar els moviments que havien de fer els robots, en la segona fase es van traslladar aquests moviments a un objecte i en la tercera fase es va programar un robot N6 perquè es desplacés pel sòl. Per a la recollida de dades es van realitzar observacions in situ de les activitats, es van plantejar als estudiants preguntes de resposta múltiple sobre el realitzat en classe i es va realitzar un grup focal en el qual van participar els dos grups que havien dut a terme l'experiment, més un tercer a manera de grup de comparació. Els resultats obtinguts demostren que els nens van poder establir la relació entre els desplaçaments del robot i el programa que havien escrit en l'ordinador, entenent conceptes clau de la programació com el de seqüència, paràmetre, cicle o condicional. Amb aquestes dades es demostra que amb una mínima intervenció és possible desenvolupar nocions bàsiques de programació i pensament computacional en alumnes d'educació infantil, així com aprofundir en la compressió de la noció de computadora com a màquina programable, ja sigui un ordinador a l'ús, un robot o una aspiradora.
S'analitza una experiència d'ensenyament de programació en un centre d'educació infantil, dut a terme per un equip multidisciplinari de la Universidad Nacional de Córdoba (Argentina), en col·laboració amb dues mestres d'infantil amb àmplia experiència professional. La proposta didàctica va consistir en la programació de robots a través de la plataforma UNC++Duino, que permet adaptar el llenguatge de programació a les habilitats del programador, en aquest cas es va apostar per un llenguatge icònic de fletxes i dibuixos. Es va plantejar una seqüència didàctica en tres fases: en la primera es van treballar els moviments que havien de fer els robots, en la segona fase es van traslladar aquests moviments a un objecte i en la tercera fase es va programar un robot N6 perquè es desplacés pel sòl. Per a la recollida de dades es van realitzar observacions in situ de les activitats, es van plantejar als estudiants preguntes de resposta múltiple sobre el realitzat en classe i es va realitzar un grup focal en el qual van participar els dos grups que havien dut a terme l'experiment, més un tercer a manera de grup de comparació. Els resultats obtinguts demostren que els nens van poder establir la relació entre els desplaçaments del robot i el programa que havien escrit en l'ordinador, entenent conceptes clau de la programació com el de seqüència, paràmetre, cicle o condicional. Amb aquestes dades es demostra que amb una mínima intervenció és possible desenvolupar nocions bàsiques de programació i pensament computacional en alumnes d'educació infantil, així com aprofundir en la compressió de la noció de computadora com a màquina programable, ja sigui un ordinador a l'ús, un robot o una aspiradora.
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