La influència del krausoinstitucionisme a Mallorca : les experiències institucionistes d¿Alexandre Rosselló i Guillem Cifre de Colonya
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2013Publicado en:
Educació i cultura : revista mallorquina de pedagogia. 2013, n. 24 ; p. 133-146Resumen:
A partir del siglo XVIII se extenderá por toda Europa la ideología krausista, una nueva forma de entender al hombre basada en la libertad de éste y en su moral. Esta ideología sirvió de base de un proyecto educativo renovador para entender una nueva educación. Esta educación renovadora se llevará a cabo en la práctica educativa para la iniciativa mostrada por intelectuales como Sanz del Río o Giner de los Ríos, y gracias a estos se producirá consecuentemente un institucionismo en Mallorca, que llegará de manos de intelectuales como Guillem Cifre de Colonya, con la primera institución de este tipo, en 1880, o Alexandre Rosselló y Mateu Obrador. Todo un conjunto de iniciativas que harán cambiar el panorama educativo del siglo XIX, en que se notará como la educación pasará a ser un importante instrumento ideológico, fundamental en el funcionamiento de las clases dominantes del momento.
A partir del siglo XVIII se extenderá por toda Europa la ideología krausista, una nueva forma de entender al hombre basada en la libertad de éste y en su moral. Esta ideología sirvió de base de un proyecto educativo renovador para entender una nueva educación. Esta educación renovadora se llevará a cabo en la práctica educativa para la iniciativa mostrada por intelectuales como Sanz del Río o Giner de los Ríos, y gracias a estos se producirá consecuentemente un institucionismo en Mallorca, que llegará de manos de intelectuales como Guillem Cifre de Colonya, con la primera institución de este tipo, en 1880, o Alexandre Rosselló y Mateu Obrador. Todo un conjunto de iniciativas que harán cambiar el panorama educativo del siglo XIX, en que se notará como la educación pasará a ser un importante instrumento ideológico, fundamental en el funcionamiento de las clases dominantes del momento.
Leer menosA partir del segle XVIII s¿estendrà per tot Europa la ideologia krausista, una nova forma d¿entendre l¿home basada en la llibertat d¿aquest i en la seva moral. Aquesta ideologia serví de base d¿un projecte educatiu renovador per entendre una nova educació. Aquesta educació renovadora es durà a terme en la pràctica educativa per la iniciativa mostrada per intel¿lectuals com Sanz del Río o Giner de los Ríos, i gràcies a aquests es produirà consegüentment un institucionisme a Mallorca, que hi arribarà de mans d¿intel·lectuals com Guillem Cifre de Colonya, amb la primera institució d¿aquest tipus, el 1880, o Alexandre Rosselló i Mateu Obrador. Tot un conjunt d¿iniciatives que faran canviar el panorama educatiu del segle XIX, en què es notarà com l¿educació passarà a ser un important instrument ideològic, fonamental en el funcionament de les classes dominants del moment.
A partir del segle XVIII s¿estendrà per tot Europa la ideologia krausista, una nova forma d¿entendre l¿home basada en la llibertat d¿aquest i en la seva moral. Aquesta ideologia serví de base d¿un projecte educatiu renovador per entendre una nova educació. Aquesta educació renovadora es durà a terme en la pràctica educativa per la iniciativa mostrada per intel¿lectuals com Sanz del Río o Giner de los Ríos, i gràcies a aquests es produirà consegüentment un institucionisme a Mallorca, que hi arribarà de mans d¿intel·lectuals com Guillem Cifre de Colonya, amb la primera institució d¿aquest tipus, el 1880, o Alexandre Rosselló i Mateu Obrador. Tot un conjunt d¿iniciatives que faran canviar el panorama educatiu del segle XIX, en què es notarà com l¿educació passarà a ser un important instrument ideològic, fonamental en el funcionament de les classes dominants del moment.
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