Estudio de la influencia de la ansiedad y el estrés en el rendimiento académico vs. la influencia del rendimiento académico en los niveles de ansiedad y estrés
Ver/ Abrir
Nivel Educativo:
Tipo Documental:
Artículo de revistaEstadísticas:
Ver Estadísticas de usoMetadatos:
Mostrar el registro completo del ítemFecha:
2010Publicado en:
Educació i cultura : revista mallorquina de pedagogia. 2010, n. 21 ; p. 97-116Resumen:
Amb l'objectiu de conèixer més bé la relació entre ansietat/estrès i rendiment acadèmic, es varen avaluar un total de 471 estudiants que cursaven segon de batxillerat en instituts públics de Palma, Calvià i s¿Arenal. Amb aquesta finalitat es varen utilitzar qüestionaris validats d'ansietat i estrès: l'STAI (State-Trait Anxiety Inventory Questionnaire) i el PSQ (Perceived Stress Questionnaire). Ambdós qüestionaris es varen passar a principi i a final de curs. També es varen realitzar entrevistes amb els orientadors, tutors i/o caps d'estudis dels alumnes avaluats, amb la finalitat d'obtenir informació sobre el seu rendiment acadèmic. Es va valorar la influència de l¿ansietat i l¿estrès en el rendiment acadèmic i la influència de l¿expedient acadèmic en els nivells d¿ansietat i estrès amb la finalitat d¿estudiar la direcció de la relació (observar si existeix una relació unidireccional o bidireccional). Els resultats indiquen (de manera estadísticament significativa) que el grup d¿alumnes que presenta nivells inferiors d¿ansietat mostra un expedient acadèmic més bo que els alumnes amb grau d¿ansietat més alt, els quals presenten un expedient acadèmic més dolent. En el cas de l¿estrès, els resultats són significatius únicament a principi de curs, quan existeix relació entre estrès i rendiment acadèmic (com més elevat és l¿estrès, més dolent resulta l¿expedient acadèmic), però no a final de curs, quan el nivell d¿estrès no influeix de manera significativa en el rendiment acadèmic. D¿altra banda, en valorar la influència de l¿expedient acadèmic en els nivells d¿ansietat i estrès, sobretot s'observen diferències en l¿ansietat-tret (quan més bo és l'expedient acadèmic és quan l¿ansietat-tret és més baixa i en l¿estrès general (subjectes que tenen un expedient més bo presenten menys estrès general). En el cas de l¿ansietat-estat, només s¿observen diferències a final de curs (els alumnes amb molt bon expedient acadèmic presenten nivells inferiors d'ansietat respecte dels altres grups de manera estadísticament significativa i els alumnes amb un mal expedient presenten nivells superiors d¿ansietat). En el cas de l¿estrès recent, només a principi de curs i de manera molt ajustada existeixen diferències significatives en els expedients acadèmics (a final de curs no apareixen diferències estadísticament significatives, no hi ha relació entre les notes acadèmiques i el nivell d¿estrès).En conclusió, respecte de la discussió de si és l'ansietat/estrès el que influeix en un mal rendiment acadèmic o bé és el mal rendiment acadèmic el que influeix en nivells d'ansietat/estrès, encara que s¿observa que la relació existeix en els dos sentits, les dades donen suport de manera clara al fet que els nivells d¿ansietat i estrès elevats afecten de manera negativa el rendiment; no obstant això, quan s'observa la relació inversa, el rendiment acadèmic no es relaciona de manera tan significativa amb nivells més alts d'ansietat-estat o estrès recent, però sí que existeix una relació entre un mal rendiment acadèmic i la manifestació de nivells elevats d'ansietat/estrès com un tret propi de l¿individu.
Amb l'objectiu de conèixer més bé la relació entre ansietat/estrès i rendiment acadèmic, es varen avaluar un total de 471 estudiants que cursaven segon de batxillerat en instituts públics de Palma, Calvià i s¿Arenal. Amb aquesta finalitat es varen utilitzar qüestionaris validats d'ansietat i estrès: l'STAI (State-Trait Anxiety Inventory Questionnaire) i el PSQ (Perceived Stress Questionnaire). Ambdós qüestionaris es varen passar a principi i a final de curs. També es varen realitzar entrevistes amb els orientadors, tutors i/o caps d'estudis dels alumnes avaluats, amb la finalitat d'obtenir informació sobre el seu rendiment acadèmic. Es va valorar la influència de l¿ansietat i l¿estrès en el rendiment acadèmic i la influència de l¿expedient acadèmic en els nivells d¿ansietat i estrès amb la finalitat d¿estudiar la direcció de la relació (observar si existeix una relació unidireccional o bidireccional). Els resultats indiquen (de manera estadísticament significativa) que el grup d¿alumnes que presenta nivells inferiors d¿ansietat mostra un expedient acadèmic més bo que els alumnes amb grau d¿ansietat més alt, els quals presenten un expedient acadèmic més dolent. En el cas de l¿estrès, els resultats són significatius únicament a principi de curs, quan existeix relació entre estrès i rendiment acadèmic (com més elevat és l¿estrès, més dolent resulta l¿expedient acadèmic), però no a final de curs, quan el nivell d¿estrès no influeix de manera significativa en el rendiment acadèmic. D¿altra banda, en valorar la influència de l¿expedient acadèmic en els nivells d¿ansietat i estrès, sobretot s'observen diferències en l¿ansietat-tret (quan més bo és l'expedient acadèmic és quan l¿ansietat-tret és més baixa i en l¿estrès general (subjectes que tenen un expedient més bo presenten menys estrès general). En el cas de l¿ansietat-estat, només s¿observen diferències a final de curs (els alumnes amb molt bon expedient acadèmic presenten nivells inferiors d'ansietat respecte dels altres grups de manera estadísticament significativa i els alumnes amb un mal expedient presenten nivells superiors d¿ansietat). En el cas de l¿estrès recent, només a principi de curs i de manera molt ajustada existeixen diferències significatives en els expedients acadèmics (a final de curs no apareixen diferències estadísticament significatives, no hi ha relació entre les notes acadèmiques i el nivell d¿estrès).En conclusió, respecte de la discussió de si és l'ansietat/estrès el que influeix en un mal rendiment acadèmic o bé és el mal rendiment acadèmic el que influeix en nivells d'ansietat/estrès, encara que s¿observa que la relació existeix en els dos sentits, les dades donen suport de manera clara al fet que els nivells d¿ansietat i estrès elevats afecten de manera negativa el rendiment; no obstant això, quan s'observa la relació inversa, el rendiment acadèmic no es relaciona de manera tan significativa amb nivells més alts d'ansietat-estat o estrès recent, però sí que existeix una relació entre un mal rendiment acadèmic i la manifestació de nivells elevats d'ansietat/estrès com un tret propi de l¿individu.
Leer menos