Graduates' creativity impact on employability skills : moderated by entrepreneurial attitudes and mediated by work ability
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2024Publicado en:
Foro de educación. 2024, v. 22, n. 2, julio-diciembre ; p. 23-43Resumen:
Se analiza el impacto de la creatividad/innovación, la capacidad laboral y las actitudes emprendedoras de los estudiantes de negocios en las habilidades de empleabilidad que ofrece la educación empresarial. La muestra se compone de 207 estudiantes de negocios de posgrado en diferentes programas como finanzas, marketing y emprendimiento. Se llevan a cabo cuestionarios autoadministrados. El análisis de realiza mediante ADANCO (Análisis de componentes analítico-dinámico no lineal) para considerar las relaciones directas, indirectas e interactivas entre los constructos centrales del modelo. Se extrae que la creatividad/innovación y la capacidad de trabajo tienen influencias significativas en las habilidades de empleabilidad de los graduados. La capacidad laboral, además, media la relación creatividad/innovación y habilidades de empleabilidad, mientras que las actitudes emprendedoras influyen moderadamente en esta relación. Por ende, existe una interacción significativa de creatividad, habilidades prácticas y mentalidad empresarial para los resultados de empleabilidad de los graduados en negocios. Al incluir la creatividad, la capacidad de trabajo y las actitudes emprendedoras como elementos importantes que contribuyen a la empleabilidad de los graduados, se suma al cuerpo de literatura ya producida en relación con el modelo integral de empleabilidad. Además, brinda a educadores, empresas y legisladores consejos prácticos sobre cómo mejorar los programas de posgrado y fomentar una estrategia integral para preparar a los estudiantes para una fuerza laboral en constante cambio.
Se analiza el impacto de la creatividad/innovación, la capacidad laboral y las actitudes emprendedoras de los estudiantes de negocios en las habilidades de empleabilidad que ofrece la educación empresarial. La muestra se compone de 207 estudiantes de negocios de posgrado en diferentes programas como finanzas, marketing y emprendimiento. Se llevan a cabo cuestionarios autoadministrados. El análisis de realiza mediante ADANCO (Análisis de componentes analítico-dinámico no lineal) para considerar las relaciones directas, indirectas e interactivas entre los constructos centrales del modelo. Se extrae que la creatividad/innovación y la capacidad de trabajo tienen influencias significativas en las habilidades de empleabilidad de los graduados. La capacidad laboral, además, media la relación creatividad/innovación y habilidades de empleabilidad, mientras que las actitudes emprendedoras influyen moderadamente en esta relación. Por ende, existe una interacción significativa de creatividad, habilidades prácticas y mentalidad empresarial para los resultados de empleabilidad de los graduados en negocios. Al incluir la creatividad, la capacidad de trabajo y las actitudes emprendedoras como elementos importantes que contribuyen a la empleabilidad de los graduados, se suma al cuerpo de literatura ya producida en relación con el modelo integral de empleabilidad. Además, brinda a educadores, empresas y legisladores consejos prácticos sobre cómo mejorar los programas de posgrado y fomentar una estrategia integral para preparar a los estudiantes para una fuerza laboral en constante cambio.
Leer menosThe paper seeks to discuss the impact of graduates' creativity/innovation, work ability, and entrepreneurial attitudes of business students on the employability skills that business education delivers. It attempts to investigate the way these variables interact to condition the employability outcomes of the business graduates while focusing on work ability as the mediator and entrepreneurial attitudes as a moderator. The study conducted a cross-sectional survey of 207 graduate-level business students across different programs such as finance, marketing, and entrepreneurship. Data were obtained using self-administered questionnaires, and analyses were conducted using ADANCO (Analytic Dynamic Nonlinear Component Analysis) to consider direct, indirect, and interactive relationships between the central constructs of the model. The study established that creativity/innovation and work ability have significant influences on the employability skills of graduates. Work ability, in addition, mediates the creativity/ innovation and employability skills relationship while entrepreneurial attitudes moderately influence this relationship. The implications of the results are that there is a significant interplay of creativity, practical skills, and entrepreneurial mindset for the business graduate's employability outcomes. By including creativity, work capacity, and entrepreneurial attitudes as important elements that contribute to graduate employability, it adds to the body of literature already produced in connection to the comprehensive model of employability. Additionally, it is giving educators, companies, and legislators practical advice on how to enhance graduate programs and foster a comprehensive strategy for preparing students for the ever-changing workforce.
The paper seeks to discuss the impact of graduates' creativity/innovation, work ability, and entrepreneurial attitudes of business students on the employability skills that business education delivers. It attempts to investigate the way these variables interact to condition the employability outcomes of the business graduates while focusing on work ability as the mediator and entrepreneurial attitudes as a moderator. The study conducted a cross-sectional survey of 207 graduate-level business students across different programs such as finance, marketing, and entrepreneurship. Data were obtained using self-administered questionnaires, and analyses were conducted using ADANCO (Analytic Dynamic Nonlinear Component Analysis) to consider direct, indirect, and interactive relationships between the central constructs of the model. The study established that creativity/innovation and work ability have significant influences on the employability skills of graduates. Work ability, in addition, mediates the creativity/ innovation and employability skills relationship while entrepreneurial attitudes moderately influence this relationship. The implications of the results are that there is a significant interplay of creativity, practical skills, and entrepreneurial mindset for the business graduate's employability outcomes. By including creativity, work capacity, and entrepreneurial attitudes as important elements that contribute to graduate employability, it adds to the body of literature already produced in connection to the comprehensive model of employability. Additionally, it is giving educators, companies, and legislators practical advice on how to enhance graduate programs and foster a comprehensive strategy for preparing students for the ever-changing workforce.
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