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Modelo de proceso para la evaluación continua de la accesibilidad de sitios web

URI:
https://hdl.handle.net/11162/255603
Texto completo:
https://dspace.uib.es/xmlui/bits ...
Nivel Educativo:
Ámbito general
Tipo Documental:
Tesis doctoral
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Metadatos:
Mostrar el registro completo del ítem
Autor:
Campoverde Molina, Milton Alfredo
Fecha:
2022
Resumen:

Se propone un modelo de proceso para la evaluación continua de la accesibilidad en los sitios web, y en particular, webs educativas, basado en ciclos iterativos e indicadores de calidad. Metodológicamente, se lleva a cabo mediante tres etapas: (1) una evaluación automática de sitios web y documentos electrónicos educativos publicados en la Web, (2) tres revisiones sistemáticas de la literatura utilizando la metodología de Kitchenham para identificar, analizar e interpretar los resultados de artículos científicos publicados sobre la accesibilidad web, y (3) se desarrolla la propuesta de un modelo de proceso para la evaluación continua de la accesibilidad web mediante el modelo Deming, donde se evalúa de forma continua los sitios web educativos y universitarios a través de ciclos iterativos e indicadores de calidad. Finalmente, después del desarrollo del modelo de proceso, se verifica su viabilidad utilizando un caso de estudio en el portal web del Laboratorio Human Computer Interaction (HCI)1, evaluado con las herramientas de evaluación automática Axe2 y HTMLCS3, encontrando 32 problemas de accesibilidad en los criterios de éxito WCAG 2.1. Los resultados mostraron que de los 32 KPI, se resolvieron 24 en la primera iteración del modelo de proceso. Estos resultados corroboraron la viabilidad del modelo de proceso, ya que mejoró la accesibilidad del portal web HCI en un 75 %. Se concluye que este modelo de proceso permite evaluar, corregir errores, proporcionar retroalimentación desde una perspectiva sistémica y ofrecer accesibilidad universal en la Web.

Se propone un modelo de proceso para la evaluación continua de la accesibilidad en los sitios web, y en particular, webs educativas, basado en ciclos iterativos e indicadores de calidad. Metodológicamente, se lleva a cabo mediante tres etapas: (1) una evaluación automática de sitios web y documentos electrónicos educativos publicados en la Web, (2) tres revisiones sistemáticas de la literatura utilizando la metodología de Kitchenham para identificar, analizar e interpretar los resultados de artículos científicos publicados sobre la accesibilidad web, y (3) se desarrolla la propuesta de un modelo de proceso para la evaluación continua de la accesibilidad web mediante el modelo Deming, donde se evalúa de forma continua los sitios web educativos y universitarios a través de ciclos iterativos e indicadores de calidad. Finalmente, después del desarrollo del modelo de proceso, se verifica su viabilidad utilizando un caso de estudio en el portal web del Laboratorio Human Computer Interaction (HCI)1, evaluado con las herramientas de evaluación automática Axe2 y HTMLCS3, encontrando 32 problemas de accesibilidad en los criterios de éxito WCAG 2.1. Los resultados mostraron que de los 32 KPI, se resolvieron 24 en la primera iteración del modelo de proceso. Estos resultados corroboraron la viabilidad del modelo de proceso, ya que mejoró la accesibilidad del portal web HCI en un 75 %. Se concluye que este modelo de proceso permite evaluar, corregir errores, proporcionar retroalimentación desde una perspectiva sistémica y ofrecer accesibilidad universal en la Web.

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Es proposa un model de procés per a l'avaluació contínua de l'accessibilitat en els llocs web, i en particular, webs educatives, basat en cicles iteratius i indicadors de qualitat, amb l'objectiu de proposar un model de procés per a l'avaluació contínua de l'accessibilitat en els llocs web i corroborar l'aplicabilitat del model de procés per a l'avaluació contínua de l'accessibilitat en els llocs web. Metodològicament, es duu a terme mitjançant tres etapes: (1) una avaluació automàtica de llocs web i documents electrònics educatius publicats en la Web, (2) tres revisions sistemàtiques de la literatura utilitzant la metodologia de Kitchenham per a identificar, analitzar i interpretar els resultats d'articles científics publicats sobre l'accessibilitat web, i (3) es desenvolupa la proposta d'un model de procés per a l'avaluació contínua de l'accessibilitat web mitjançant el model Deming, on s'avalua de manera contínua els llocs web educatius i universitaris a través de cicles iteratius i indicadors de qualitat. Finalment, després del desenvolupament del model de procés, es verifica la seva viabilitat utilitzant un cas d'estudi en el portal web del Laboratori Human Computer Interaction (HCI)1, avaluat amb les eines d'avaluació automàtica Axe2 i HTMLCS3, trobant 32 problemes d'accessibilitat en els criteris d'èxit WCAG 2.1. Els resultats van mostrar que dels 32 KPI, es van resoldre 24 en la primera iteració del model de procés. Aquests resultats van corroborar la viabilitat del model de procés, ja que va millorar l'accessibilitat del portal web HCI en un 75%. Es conclou que aquest model de procés permet avaluar, corregir errors, proporcionar retroalimentació des d'una perspectiva sistèmica i oferir accessibilitat universal en la Web.

Es proposa un model de procés per a l'avaluació contínua de l'accessibilitat en els llocs web, i en particular, webs educatives, basat en cicles iteratius i indicadors de qualitat, amb l'objectiu de proposar un model de procés per a l'avaluació contínua de l'accessibilitat en els llocs web i corroborar l'aplicabilitat del model de procés per a l'avaluació contínua de l'accessibilitat en els llocs web. Metodològicament, es duu a terme mitjançant tres etapes: (1) una avaluació automàtica de llocs web i documents electrònics educatius publicats en la Web, (2) tres revisions sistemàtiques de la literatura utilitzant la metodologia de Kitchenham per a identificar, analitzar i interpretar els resultats d'articles científics publicats sobre l'accessibilitat web, i (3) es desenvolupa la proposta d'un model de procés per a l'avaluació contínua de l'accessibilitat web mitjançant el model Deming, on s'avalua de manera contínua els llocs web educatius i universitaris a través de cicles iteratius i indicadors de qualitat. Finalment, després del desenvolupament del model de procés, es verifica la seva viabilitat utilitzant un cas d'estudi en el portal web del Laboratori Human Computer Interaction (HCI)1, avaluat amb les eines d'avaluació automàtica Axe2 i HTMLCS3, trobant 32 problemes d'accessibilitat en els criteris d'èxit WCAG 2.1. Els resultats van mostrar que dels 32 KPI, es van resoldre 24 en la primera iteració del model de procés. Aquests resultats van corroborar la viabilitat del model de procés, ja que va millorar l'accessibilitat del portal web HCI en un 75%. Es conclou que aquest model de procés permet avaluar, corregir errors, proporcionar retroalimentació des d'una perspectiva sistèmica i oferir accessibilitat universal en la Web.

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