%PDF-1.3
%
1 0 obj
<<
/Type/ExtGState
/OPM 1
>>
endobj
2 0 obj
<<
/Type/ExtGState
/FL 1
/SM 0.01
>>
endobj
3 0 obj
<<
/Type/ExtGState
/OP true
>>
endobj
4 0 obj
<<
/Type/ExtGState
/OP false
>>
endobj
5 0 obj
<<
/Length 998
>>
stream
/GS0 gs
/GS1 gs
q
/GS2 gs
0 0 0 0 k
368.11 544.252 102.55 107.717 re
f
Q
/GS2 gs
q
BT
/F0 1 Tf
11 0 0 11 369.1102 643.4464 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0.001 Tc
0 Tw
(El desenvolupament)Tj
0 -1.19999 TD
(sociopersonal com a)Tj
T*
(contingut expl\222cit del)Tj
T*
(curr\222culum escolar al)Tj
0 -1.2 TD
(llarg de l\325ESO)Tj
0 -1.19999 TD
(mitjan\215ant la)Tj
T*
(perspectiva de)Tj
0 -1.2 TD
[(V)37(igotski)]TJ
ET
0 0 0 0 k
368.11 414.242 101.177 67.648 re
f
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
11 0 0 11 369.1102 473.3676 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
0 Tw
(Immaculada)Tj
0 -1.2 TD
(Sureda Garcia)Tj
ET
0 J 0 j 10 M []0 d 0.4 w
0 0 0 1 K
327.11 689.315 m
327.11 -16.685 l
S
0 0 0 0 k
368.11 42.52 102.55 42.52 re
f
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F2 1 Tf
12 0 0 12 377.6706 74.9212 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
0 Tw
(Educaci\227 i Cultura)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
12 0 0 12 422.3396 60.5213 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
0 Tw
((1997), 1:)Tj
1.61059 -1.2 TD
(89-97)Tj
/F3 1 Tf
1 0 0 1 -1000 1680.3151 Tm
1 g
-0.25 Tc
( )Tj
ET
Q
endstream
endobj
6 0 obj
<<
/Length 4993
>>
stream
/GS0 gs
/GS1 gs
q
/GS2 gs
0 0 0 0 k
397.772 19.315 27.425 16.4 re
f
Q
/GS2 gs
q
BT
/F7 1 Tf
12 0 0 12 412.1968 22.9166 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
0 Tw
(91)Tj
ET
0 0 0 0 k
56.693 127.055 368.504 411.528 re
f
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F0 1 Tf
17.8 0 0 17.8 85.7142 525.4104 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0.0009 Tc
(El)Tj
1.19565 0 Td
0.001 Tc
0 Tw
(desenvolupament sociopersonal com a)Tj
-2.7496 -1.1236 TD
(contingut expl\222cit del curr\222culum escolar al llarg)Tj
0.29563 -1.12359 TD
[(de l\325ESO mitjan\215ant la perspectiva de V)38(igotski)]TJ
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F0 1 Tf
12 0 0 12 57.6929 449.4104 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0.001 Tc
0 Tw
(1. El desenvolupament sociopersonal com una tasca de l\325educaci\227)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
10 0 0 10 86.0394 425.4104 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
0.123 Tw
(Des de la posici\227 del curr\222culum educatiu tradicional que identifica el desenvolu-)Tj
-2.83465 -1.2 TD
0.051 Tc
0.074 Tw
(pament sociopersonal)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
6.5 0 0 6.5 155.5392 416.7104 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
(1)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
10 0 0 10 162.8705 413.4104 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0.051 Tc
0.074 Tw
(del subjecte amb l\325adquisici\227 de coneixements acumulats)Tj
-10.51776 -1.2 TD
0.013 Tc
0.112 Tw
(hist\230ricament i de valors i normes de conducta establerts, es fa dif\222cil o impossible el)Tj
T*
0 Tc
0.086 Tw
(tractament de les tem\210tiques relacionades amb el desenvolupament sociopersonal. Aquest)Tj
T*
0.025 Tc
0.1 Tw
(enfocament disminu\225a l\325atenci\227 a la problem\210tica sociopersonal del discurs educatiu)Tj
T*
0 Tc
0.047 Tw
(quotidi\210 i cre\210 dos tipus de continguts escolars que no tenen el mateix pes: per una banda,)Tj
T*
0.055 Tw
(els continguts declarats, expl\222cits i propis de les relacions formals entre els participants en)Tj
T*
0.008 Tc
0.117 Tw
(el proc\216s d\325ensenyament-aprenentatge; per altra banda, els continguts no declarats, que)Tj
T*
0 Tc
0.05 Tw
(responen a interessos, preocupacions, conflictes personals i reals dels alumnes adolescents)Tj
T*
0.033 Tw
(que actuen sobre els resultats acad\217mics i la vida de l\325aula, atesos de manera informal pels)Tj
T*
0 Tw
(tutors i professors.)Tj
2.83465 -1.2 TD
0.111 Tw
(Una actuaci\227 complement\210ria a aquesta intervenci\227 difusa consistia a dipositar en)Tj
-2.83465 -1.2 TD
0.002 Tc
0.123 Tw
(assignatures de caire religi\227s o \217tic la formaci\227 del desenvolupament sociopersonal dels)Tj
T*
0 Tc
0.053 Tw
(alumnes. Un enfocament m\216s t\217cnic per\230 igualment segregador ha delegat l\325atenci\227 de les)Tj
T*
0.044 Tc
0.081 Tw
(q\237estions socioemocionals dels alumnes en els professionals de la psicologia i la)Tj
T*
0.04 Tc
0.085 Tw
(psiquiatria, a qui s\325encomana que es facin c\210rrec d\325aquells adolescents \307dif\222cils\310,)Tj
T*
0.014 Tc
0.111 Tw
(\307inadaptats\310, com si el problema fos exclusiu del nin, i no es d\227na lloc a analitzar el)Tj
T*
0 Tc
0 Tw
(context escolar o familiar com a possible font de la situaci\227 cr\222tica sociopersonal del jove.)Tj
2.83465 -1.2 TD
0.094 Tw
(Des d\325aquestes actuacions que pretenen atendre d\325una manera totalment err\230nia el)Tj
-2.83465 -1.2 TD
0.105 Tw
(desenvolupament sociopersonal del jove, s\325ha establert un progressiu distanciament entre)Tj
T*
0.01 Tc
0.115 Tw
(curr\222culum formal i formaci\227 d\325actituds i conductes personals i socials entre els joves.)Tj
T*
(Aquest resultat provoca que l\325alumne no rebi formaci\227 per a la vida, sin\227 que sigui la)Tj
T*
0 Tc
0.054 Tw
(din\210mica de la vida mateixa i de la societat la que empengui l\325alumne. Aquesta mancan\215a)Tj
T*
0.107 Tw
(fa que el jove cerqui eines, habilitats, estrat\217gies que li fan falta per al desenvolupament)Tj
T*
0 Tw
(sociopersonal.)Tj
ET
0 J 0 j 10 M []0 d 1 w
0 0 0 1 K
56.693 651.969 m
425.197 651.969 l
S
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F2 1 Tf
9 0 0 9 291.9808 654.9199 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
0 Tw
(El desenvolupament sociopersonal...)Tj
ET
0 J 0 j 10 M []0 d 0.125 w
0 0 0 1 K
56.693 18.425 m
425.197 18.425 l
S
0 0 0 0 k
56.693 42.52 368.504 53.858 re
f
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
5.2 0 0 5.2 57.6929 89.9073 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
(1)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
8 0 0 8 63.2502 87.2673 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
-0.001 Tc
0.122 Tw
(Els continguts de l\325\210mbit sociopersonal s\227n diversos, en primer lloc s\227n tots aquells continguts de naturalesa)Tj
-0.6947 -1.25 TD
-0.005 Tc
0.035 Tw
(social com educaci\227 per a la pau, drets humans, problem\210tica mediambiental, solidaritat, autonomia moral, etc. En)Tj
T*
0 Tw
(segon lloc, la selecci\227 dels continguts psicosocials procedeix de les necessitats de formaci\227 de la pr\230pia personalitat)Tj
T*
-0.002 Tc
0.122 Tw
(en desenvolupament de l\325\216sser hum\210. Aix\222 doncs, de manera concreta, aquest article es restringeix a reiterar la)Tj
T*
-0.005 Tc
0 Tw
(import\210ncia d\325introduir aquest segon bloc de continguts en el curr\222culum ordinari de l\325ensenyament secundari.)Tj
ET
Q
endstream
endobj
7 0 obj
<<
/Length 6357
>>
stream
/GS0 gs
/GS1 gs
/GS2 gs
q
BT
/F7 1 Tf
12 0 0 12 57.6929 21.9166 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
0 Tw
(92)Tj
ET
0 0 0 0 k
56.693 42.52 368.504 581.1019 re
f
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
10 0 0 10 86.0394 615.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
0.103 Tw
(La necessitat que l\325aprenentatge vagi per davant del desenvolupament \216s una idea)Tj
-2.83465 -1.2 TD
0.012 Tw
(clau en la teoria vigotskiana, una teoria que d\227na els fonaments psicopedag\230gics necessaris)Tj
0 -1.20001 TD
-0.0001 Tc
(i)Tj
0.63249 0 Td
0 Tc
0.105 Tw
(adients per entendre la necessitat que l\325atenci\227 al desenvolupament social i personal de)Tj
-0.63249 -1.20001 TD
0.113 Tw
(l\325alumne sigui un contingut expl\222cit i expressat a l\325ensenyament secundari. Aquest \216s un)Tj
0 -1.2 TD
0.013 Tc
0.112 Tw
(aspecte que duu a plantejar les principals aportacions de Vigotski al desenvolupament)Tj
T*
0 Tc
0 Tw
(sociopersonal en el curr\222culum escolar de secund\210ria.)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F0 1 Tf
12 0 0 12 57.6929 519.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0.001 Tc
0 Tw
[(2. Les principals apor)1(tacions de V)37(igotski a l\325educaci\227)]TJ
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
10 0 0 10 86.0394 495.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
0.052 Tw
(Lev Vigotski (1896-1934), psic\230leg rus, ha fet importants aportacions a l\325educaci\227,)Tj
-2.83465 -1.2 TD
0.054 Tw
(no obstant aix\230, en podr\222em destacar tres que, de manera especial, tenen inter\217s en relaci\227)Tj
T*
0 Tw
(amb l\325atenci\227 al desenvolupament sociopersonal de l\325alumne.)Tj
2.83465 -1.2 TD
0.059 Tw
(En primer lloc, si calgu\216s resumir en una frase l\325aportaci\227 de Vigotski pel que fa a)Tj
-2.83465 -1.2 TD
0.081 Tw
(la relaci\227 entre aprenentatge i desenvolupament, podr\222em dir que \307)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F2 1 Tf
10 0 0 10 332.0748 447.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
0.081 Tw
(el buen aprendizaje es)Tj
-27.43819 -1.2 TD
0.104 Tw
(aqu\216l que precede al desarrollo)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
10 0 0 10 189.6021 435.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
-0.0001 Tc
Tj
0.85412 0 Td
0 Tc
0.104 Tw
((Vigotsky, 1984, p\210g. 139). El proc\216s evolutiu aniria a)Tj
-14.04504 -1.2 TD
0.019 Tw
(remolc del proc\216s d\325aprenentatge, una idea que pret\216n recalcar la unitat dels dos processos,)Tj
T*
0 Tw
(\216s a dir, l\325aprenentatge es va convertint en desenvolupament.)Tj
2.83465 -1.2 TD
-0.0001 Tc
(En)Tj
1.38177 0 Td
0 Tc
0.021 Tw
(segon lloc, la teoria de Vigotski situa el concepte d\325internalitzaci\227 com un terme)Tj
-4.21642 -1.2 TD
0.081 Tw
(clau. En paraules d\325A. M. Leontiev: \307)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F2 1 Tf
10 0 0 10 213.871 387.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
0.081 Tw
(el proceso de interiorizaci\227n no es la transferencia)Tj
-15.61781 -1.2 TD
0.022 Tw
(de una actividad externa a un plano de conciencia interno preexistente, es el proceso en el)Tj
T*
0 Tw
(que se forma ese plano de conciencia )Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
10 0 0 10 210.1392 363.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
Tj
0.74993 0 Td
0 Tw
((1981, p\210g. 57).)Tj
-13.15991 -1.2 TD
0.125 Tw
(El proc\216s d\325internalitzaci\227 implica, des d\325un nivell intrapsicol\230gic i intrapersonal,)Tj
-2.83465 -1.2 TD
0.044 Tw
(organitzar, donar sentit i significat a una informaci\227 rebuda des d\325un nivell interpsicol\230gic)Tj
-0.0001 Tc
(i)'
0.52777 0 Td
0 Tc
0 Tw
(interpersonal.)Tj
2.30688 -1.2 TD
0.063 Tw
(Vigotski deixa molt clar que aquest proc\216s d\325internalitzaci\227 implica instruir en una)Tj
-2.83465 -1.2 TD
0.004 Tc
0.121 Tw
(zona que permet posar en funcionament l\325activitat del nin, la zona de desenvolupament)Tj
T*
0 Tc
0 Tw
(pr\230xim.)Tj
2.83465 -1.2 TD
0.044 Tc
0.081 Tw
(En tercer lloc, Vigotski especifica que el punt central de la seva teoria del)Tj
-2.83465 -1.2 TD
0 Tc
0.101 Tw
(desenvolupament cognitiu \216s el constructe de zona de desenvolupament pr\230xim. La zona)Tj
T*
0.006 Tc
0.119 Tw
(de desenvolupament pr\230xim es defineix com: \307)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F2 1 Tf
10 0 0 10 256.8912 255.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0.006 Tc
0.119 Tw
(la distancia entre el nivel de desarrollo)Tj
-19.91983 -1.2 TD
0 Tc
0.071 Tw
(actual del ni\226o, determinado por su capacidad independiente de soluci\227n de problemas y)Tj
T*
0.009 Tw
(el nivel m\207s alto de desarrollo potencial, determinado por su soluci\227n de problemas con la)Tj
T*
0.042 Tw
(orientaci\227n de adultos o en colaboraci\227n con compa\226eros m\207s capaces)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
10 0 0 10 348.361 219.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
0.042 Tw
(\310. \(Vigotsky 1984,)Tj
-29.06681 -1.2 TD
0 Tw
(p\210g. 133\).)Tj
2.83465 -1.2 TD
0.046 Tw
(La zona de desenvolupament pr\230xim permet entendre la persona com un \216sser \234nic)Tj
-2.83465 -1.2 TD
0.091 Tw
(que est\210 en continu aprenentatge i transformaci\227. El nivell de desenvolupament potencial)Tj
T*
0.017 Tc
0.108 Tw
(descriu l\325estat evolutiu en el moment present com un pron\230stic sobre el futur pr\230xim)Tj
T*
0 Tc
0 Tw
(d\325aquell estat.)Tj
2.83465 -1.2 TD
0.012 Tw
(En la definici\227 de Vigotski es parla de zona de desenvolupament pr\230xim, no obstant)Tj
-2.83465 -1.2 TD
0.016 Tc
0.109 Tw
(aix\230, aquest autor tamb\216 utilitza el terme zona de desenvolupament potencial amb un)Tj
T*
0 Tc
0.01 Tw
(significat semblant. D\325acord amb P. Castellv\222 (1994), la difer\217ncia que hi ha entre un terme)Tj
0.0007 Tc
(i)'
0.6536 0 Td
0.001 Tc
0.124 Tw
(l\325altre respon a connotacions de car\210cter intern o car\210cter extern. Sembla que el terme)Tj
-0.6536 -1.2 TD
0 Tc
0.073 Tw
(potencial est\210 m\216s centrat en el subjecte psicol\230gic, en els processos mentals, per tant, en)Tj
T*
0.063 Tw
(els aspectes interns, en canvi, el terme pr\230xim est\210 m\216s centrat en l\325activitat social, en els)Tj
T*
0.012 Tc
0.113 Tw
(processos d\325instrucci\227, i per tant, en els aspectes externs. El que interessa Vigotski \216s)Tj
T*
0.021 Tc
0.104 Tw
(trobar un instrument que permeti la comprensi\227 i la interioritzaci\227 en els dos nivells)Tj
T*
0.018 Tc
0.107 Tw
(simult\210niament. Vigotski vol estudiar tant els aspectes intraps\222quics com els aspectes)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
9 0 0 9 57.6929 654.9199 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
0 Tw
(Sureda Garcia, I.)Tj
ET
0 J 0 j 10 M []0 d 1 w
0 0 0 1 K
425.197 651.969 m
56.693 651.969 l
S
0.125 w
56.693 18.426 m
425.197 18.426 l
S
Q
endstream
endobj
8 0 obj
<<
/Length 7826
>>
stream
/GS0 gs
/GS1 gs
/GS2 gs
q
BT
/F7 1 Tf
12 0 0 12 412.1968 22.027 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
0 Tw
(93)Tj
ET
0 0 0 0 k
56.693 209.764 368.504 413.8579 re
f
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
10 0 0 10 57.6929 615.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0.013 Tc
0.111 Tw
(interps\222quics: tant la capacitat de creixement intern com les habilitats per actuar en el)Tj
0 -1.2 TD
0 Tc
0 Tw
(context social davant qualsevol situaci\227.)Tj
2.83465 -1.20001 TD
0.111 Tw
(Aix\222 doncs, les idees de Vigotski i el seu constructe de zona de desenvolupament)Tj
-2.83465 -1.20001 TD
0.012 Tc
0.113 Tw
(pr\230xim, relacionats amb la necessitat que al llarg de l\325educaci\227 secund\210ria es plantegi)Tj
0 -1.2 TD
0 Tc
0.125 Tw
(seriosament el desenvolupament sociopersonal de l\325adolescent com un contingut expl\222cit)Tj
T*
0 Tw
(m\216s del curr\222culum escolar, fan destacar els aspectes seg\237ents:)Tj
2.83465 -1.2 TD
-0.002 Tc
0.124 Tw
(Per una banda, el context escolar possibilita un marc social de noves interaccions)Tj
-2.83465 -1.2 TD
-0.003 Tc
0.001 Tw
(constants i continus processos d\325imitaci\227)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
6.5 0 0 6.5 220.5594 535.0837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
(2)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
10 0 0 10 226.2798 531.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
-0.003 Tc
0.001 Tw
(per al jove, tant entre iguals com entre adults, que)Tj
-16.85869 -1.20001 TD
0.11 Tw
(faciliten l\325activitat externa, i per tant, la interioritzaci\227 de processos psicol\230gics superiors)Tj
T*
0.02 Tc
0.103 Tw
(que permeten d\325assumir estrat\217gies d\325autocontrol, autoestima, comprensi\227 i habilitats)Tj
0 -1.2 TD
-0.003 Tc
0 Tw
(socials, estil atribucional que far\210 millorar el desenvolupament sociopersonal de l\325alumne.)Tj
2.83465 -1.2 TD
-0.007 Tc
0.017 Tw
(Per altra banda, i d\325acord amb la teoria de Vigotski que concep l\325aprenentatge com el)Tj
-2.83465 -1.2 TD
0.068 Tc
0.121 Tw
(motor del desenvolupament, l\325educaci\227 secund\210ria assumeix els objectius de)Tj
T*
-0.007 Tc
0.117 Tw
(desenvolupament sociopersonal si aquests s\227n planificats, treballats i avaluats. \203s a dir, si)Tj
T*
0.046 Tw
(l\325aprenentatge que el jove duu a terme en la dimensi\227 sociopersonal implica que s\325ensenyin)Tj
T*
0.003 Tw
(uns continguts, estrat\217gies i habilitats que actuen com a \307bastimentades\310)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
6.5 0 0 6.5 344.2564 439.0837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
(3)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
10 0 0 10 349.9311 435.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
-0.0066 Tc
(i)Tj
0.51792 0 Td
-0.007 Tc
0.003 Tw
(faciliten d\325arribar)Tj
-29.74174 -1.2 TD
-0.0066 Tc
(a)Tj
0.68085 0 Td
(la)Tj
0.95228 0 Td
-0.007 Tc
0 Tw
(zona de desenvolupament potencial sociopersonal, i no \216s conseq\237\217ncia de l\325atzar.)Tj
1.20152 -1.2 TD
-0.0001 Tc
(A)Tj
0.97392 0 Td
0 Tc
0.002 Tw
(causa de la funci\227 que Vigotski atribueix a l\325aprenentatge, els processos educatius)Tj
-3.80857 -1.2 TD
0.013 Tw
(adquireixen especial import\210ncia i es presenten com la \307)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F2 1 Tf
10 0 0 10 284.7004 399.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
0.013 Tw
(facilitaci\227n externa de mediadores)Tj
-22.70075 -1.2 TD
0.01 Tw
(para su internalizaci\227n)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
10 0 0 10 151.2232 387.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
0.01 Tw
(.\310 (Pozo, J. L., 1993, p\210g. 198). D\325aquesta afirmaci\227 es dedueix que)Tj
-9.35303 -1.2 TD
0.091 Tw
(la labor dels educadors ha de ser potenciar les accions que ajudin l\325adolescent a disposar)Tj
T*
0 Tw
(d\325eines i habilitats per a la construcci\227 de la seva identitat.)Tj
2.83465 -1.2 TD
0.123 Tw
(Per aix\230 no qualsevol context social o agent educatiu facilita el desenvolupament)Tj
-2.83465 -1.2 TD
0.027 Tc
0.097 Tw
(sociopersonal, sin\227 nom\216s aquella educaci\227 secund\210ria que assumeix d\325instruir dins)Tj
T*
0.098 Tw
(l\325\210mbit del desenvolupament sociopersonal, manifestant, d\325acord amb Vigotski, que)Tj
T*
0 Tc
0 Tw
(l\325aprenentatge s\325ha de avan\215ar al simple desenvolupament sociopersonal fruit de l\325atzar.)Tj
2.83465 -1.2 TD
0.012 Tc
0.112 Tw
(L\325aprenentatge cooperatiu representa actualment una estrat\217gia per introduir els)Tj
-2.83465 -1.2 TD
0 Tc
0 Tw
(objectius educatius de car\210cter sociopersonal dins el curr\222culum ordinari.)Tj
2.83465 -1.2 TD
0.013 Tc
0.112 Tw
(M. J. D\222az-Aguado (1996) afirma que l\325aprenentatge cooperatiu com a activitat)Tj
-2.83465 -1.2 TD
0 Tc
0.028 Tw
(normal d\325aula permet que l\325alumne millori el seu repertori de conductes socials \(conductes)Tj
T*
0.085 Tw
(de demanar, proporcionar ajuda, exposar els dubtes...\) i el seu estat personal o psicol\230gic)Tj
T*
0.025 Tw
((major autoestima, sentiment d\325autoefic\210cia, font de motivaci\227). L\325aprenentatge cooperatiu)Tj
T*
0.022 Tw
(entre companys representa una oportunitat educativa per afavorir l\325atenci\227 individualitzada)Tj
-0.0001 Tc
(a)'
0.72037 0 Td
0 Tc
0.027 Tw
(cada alumne en funci\227 de les seves necessitats. La psicologia de l\325activitat)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
6.5 0 0 6.5 364.9057 223.0837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
(4)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
10 0 0 10 370.9213 219.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
0.027 Tw
(afirma que el)Tj
ET
0 J 0 j 10 M []0 d 1 w
0 0 0 1 K
56.693 651.969 m
425.197 651.969 l
S
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F2 1 Tf
9 0 0 9 291.9808 654.9199 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
0 Tw
(El desenvolupament sociopersonal...)Tj
ET
0 J 0 j 10 M []0 d 0.125 w
0 0 0 1 K
56.693 18.425 m
425.197 18.425 l
S
0 0 0 0 k
56.693 42.52 368.504 133.228 re
f
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
5.2 0 0 5.2 57.6929 169.2774 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
(2)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
8 0 0 8 62.4197 166.6374 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
-0.0001 Tc
(La)Tj
1.32055 0 Td
0 Tc
0.016 Tw
(teoria de Vigotski planteja el paper que la imitaci\227 fa en l\325aprenentatge com una important font d\325assimilaci\227)Tj
-1.9114 -1.25 TD
0.011 Tc
0.114 Tw
(de noves destreses i habilitats del jove. Per aix\230 aquest autor potencia el treball en grup com una gran font)Tj
T*
0 Tc
0 Tw
(d\325aprenentatge.)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
5.2 0 0 5.2 57.6929 139.2774 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
(3)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
8 0 0 8 63.3441 136.6374 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0.01 Tc
0.115 Tw
(La tesi de l\325aprenentatge mediat en Vigotski considera l\325acci\227 educativa com un proc\216s de \307bastimentada-)Tj
-0.7064 -1.25 TD
0.033 Tc
0.092 Tw
(desbastimentada\310, proc\216s que t\216 dos trets fonamentals: en primer lloc, l\325agent cultural defineix la tasca)Tj
T*
0 Tc
0.03 Tw
(d\325aprenentatge com quelcom per damunt la zona de desenvolupament real del subjecte, de manera que la situaci\227)Tj
T*
0.011 Tc
0.114 Tw
(d\325interacci\227 sigui pertorbadora, desequilibradora, reptadora; i en segon lloc, que la acci\227 per part de l\325agent)Tj
T*
0.004 Tc
0.121 Tw
(cultural ha de ser inversament proporcional al nivell de compet\217ncia real mostrada pel subjecte, \216s a dir, que)Tj
T*
0 Tc
0.026 Tw
(l\325ajuda en la mediaci\227 o bastimentada ser\210 major com menor compet\217ncia presenti el sujecte, i es procedir\210 a una)Tj
T*
0 Tw
(desbastimentada progressiva en la mesura en qu\217 la compet\217ncia augmenti.)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
5.2 0 0 5.2 57.6929 69.2774 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
(4)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
8 0 0 8 63.0056 66.6374 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
0.089 Tw
(Vigotski considera necessari partir d\325una unitat d\325an\210lisi diferent a la cl\210ssica associaci\227 E-R. Per aix\230 aquest)Tj
-0.6641 -1.25 TD
0.025 Tc
0.1 Tw
(autor parteix del concepte d\325activitat com a motor de la humanitzaci\227, \216s una psicologia fonamentada en)Tj
T*
0 Tc
0 Tw
(l\325activitat de la persona. La persona no es limita a respondre als est\222muls, sin\227 que hi actua i els transforma.)Tj
ET
Q
endstream
endobj
9 0 obj
<<
/Length 5139
>>
stream
/GS0 gs
/GS1 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
10 0 0 10 57.6929 615.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0.017 Tc
0.108 Tw
(que un nin fa amb l\325ajuda d\325un company de nivell superior est\210 dins el seu nivell de)Tj
0 -1.2 TD
0 Tc
0.101 Tw
(desenvolupament potencial i afavoreix el seu funcionament aut\230nom en un futur pr\230xim.)Tj
0 -1.20001 TD
0.008 Tc
0.117 Tw
(D\325acord amb aix\230, a l\325apartat seg\237ent es plantejaran les interrelacions entre la zona de)Tj
T*
0 Tc
0 Tw
(desenvolupament pr\230xim i l\325aprenentatge cooperatiu.)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F0 1 Tf
12 0 0 12 57.6929 543.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0.001 Tc
0 Tw
[(3. La zona de desenvolupament pr\230xim i l\325apr)19(enentatge cooperatiu)]TJ
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
10 0 0 10 86.0394 519.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
0.063 Tw
(La zona de desenvolupament pr\230xim es troba a la base te\230rica per a la comprensi\227)Tj
-2.83465 -1.20001 TD
0.116 Tw
(d\325un aprenentatge cooperatiu. Cada un dels elements de l\325aprenentatge cooperatiu es pot)Tj
0 -1.2 TD
0.063 Tw
(revisar en funci\227 de la teoria general sociogen\217tica)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
6.5 0 0 6.5 265.0154 499.0837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
(5)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
10 0 0 10 271.3919 495.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
-0.0001 Tc
(i)Tj
0.59049 0 Td
0 Tc
0.063 Tw
(la zona de desenvolupament pr\230xim)Tj
-21.96039 -1.2 TD
0 Tw
(de Vigotski.)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F0 1 Tf
9.5 0 0 9.5 99.0375 447.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0.001 Tc
0 Tw
(Relaci\227 entre els conceptes d\325aprenentatge cooperatiu i els constructes)Tj
2.09375 -1.26316 TD
(de la teoria sociocognitiva de Vigotski (Doolittle, P. E., 1995))Tj
-4.9539 -2.52632 TD
[(Concepte d\325aprenentatge cooperatiu)-2353(Constructe sociogen\217tic vigotski\210)]TJ
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
9.5 0 0 9.5 71.8661 387.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
0 Tw
(Interdepend\217ncia positiva)Tj
17.90303 0 TD
(Desenvolupament interdependent)Tj
-17.90303 -1.26316 TD
[(Interacci\227 cara a cara)-9384(Mediaci\227 social)]TJ
T*
(Responsabilitat individual)Tj
17.90303 0 TD
(Desenvolupament individual)Tj
-17.90303 -1.26316 TD
(Grup d\325autoavaluaci\227)Tj
17.90303 0.00001 TD
(Creixement i desenvolupament monitoritzat)Tj
-17.90303 -1.26316 TD
[(Habilitats socials en petit grup)-5740(Cultura fonamentada en signes i)]TJ
17.90303 -1.26316 TD
(instruments de comunicaci\227)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
10 0 0 10 86.0394 291.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
0.123 Tw
(L\325aprenentatge cooperatiu \216s una forma de petit grup d\325instrucci\227 on els alumnes)Tj
-2.83465 -1.2 TD
0.053 Tw
(treballen conjuntament per resoldre un problema. Diferents autors \(Johnson, D. W. [et al.])Tj
T*
0.029 Tc
0.096 Tw
(1984, Sharan, S. 1990, Rottier, J. [et al.] 1991, Ormrod, J. E. 1995\) coincideixen a)Tj
T*
0.027 Tc
0.098 Tw
(descriure l\325aprenentatge cooperatiu en funci\227 de cinc components: interdepend\217ncia)Tj
T*
0.033 Tc
0.092 Tw
(positiva, interacci\227 cara a cara, responsabilitat individual, autoavaluaci\227 del grup i)Tj
T*
0 Tc
0 Tw
(habilitats interpersonals dins un petit grup.)Tj
2.83465 -1.2 TD
0.047 Tc
0.078 Tw
(El primer element de l\325aprenentatge cooperatiu, interdepend\217ncia positiva,)Tj
-2.83465 -1.2 TD
0 Tc
0.056 Tw
(s\325aconsegueix quan cada un dels membres del petit grup compr\217n i valora la necessitat de)Tj
T*
0.105 Tw
(cooperaci\227 en grup en els guanys personals motivant la tasca conjunta dels membres del)Tj
T*
0.035 Tw
(grup. El constructe d\325interdepend\217ncia \216s un concepte present a la teoria sociocognitiva de)Tj
T*
0.094 Tw
(Vigotski. La teoria de Vigotski presenta el desenvolupament del nin com a dependent de)Tj
T*
0.009 Tc
0.116 Tw
(les interaccions amb altres nins i adults. Aquesta idea planteja que cada membre de la)Tj
T*
0.014 Tc
0.111 Tw
(societat \216s dependent d\325altres membres de la societat que li proporcionen els recursos)Tj
T*
0 Tc
0 Tw
(necessaris per arribar a la zona de desenvolupament pr\230xim de Vigotski.)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F7 1 Tf
12 0 0 12 57.6929 21.9166 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
0 Tw
(94)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
9 0 0 9 57.6929 654.9199 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
0 Tw
(Sureda Garcia, I.)Tj
ET
0 J 0 j 10 M []0 d 1 w
0 0 0 1 K
425.197 651.969 m
56.693 651.969 l
S
0.125 w
56.693 18.426 m
425.197 18.426 l
S
0 0 0 0 k
56.693 42.52 368.504 45.354 re
f
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
5.2 0 0 5.2 57.6929 81.4034 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
(5)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
8 0 0 8 62.6668 78.7634 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
0.047 Tw
(D\325acord amb P. Castellv\222 (1994), Vigotski adopta una perspectiva dial\217ctica o gen\217tica buscant l\325explicaci\227 del)Tj
-0.6217 -1.25 TD
0.001 Tc
0.124 Tw
(desenvolupament individual en la hist\230ria de cada persona en funci\227 de l\325activitat mediada, interacci\227 social i)Tj
T*
0.006 Tc
0.119 Tw
(conducta intencional o volunt\210ria que t\216 l\325individu, aix\222 com en les condicions socioculturals que presenta el)Tj
T*
0 Tc
0 Tw
(context.)Tj
ET
0 J 0 j 10 M []0 d 0.5 w
0 0 0 1 K
65.306 403.512 m
416.802 403.512 l
S
229.715 423.354 m
229.715 321.307 l
S
Q
endstream
endobj
10 0 obj
<<
/Length 6358
>>
stream
/GS0 gs
/GS1 gs
/GS2 gs
q
BT
/F7 1 Tf
12 0 0 12 412.1968 22.027 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
0 Tw
(95)Tj
ET
0 0 0 0 k
56.693 147.402 368.504 476.22 re
f
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
10 0 0 10 86.0394 615.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0.023 Tc
0.102 Tw
(El segon element de l\325aprenentatge cooperatiu, interacci\227 cara a cara, treballa)Tj
-2.83465 -1.2 TD
(conjuntament amb la interdepend\217ncia positiva. D\325acord amb D. W. Johnson [et al.])Tj
0 -1.20001 TD
0.001 Tc
0.123 Tw
((1984), la interacci\227 cara a cara es caracteritza per l\325ajuda i assist\217ncia que els alumnes)Tj
T*
0 Tc
0.037 Tw
(ofereixen als companys, la reducci\227 d\325estr\217s i ansietat sobre la tasca que realitzen \(Sharan,)Tj
0 -1.2 TD
0.054 Tc
0.071 Tw
(S. 1990, p\210g. 30-31\) i l\325augment de motivaci\227 en funci\227 del mutu benefici dels)Tj
T*
0 Tc
0.092 Tw
(participants, entre altres aspectes. La interacci\227 cara a cara \216s interpretada per la zona de)Tj
T*
0.028 Tc
0.097 Tw
(desenvolupament pr\230xim com una mediaci\227 social necess\210ria perqu\217 el nin assimili)Tj
T*
0 Tc
0 Tw
(coneixements, signes, instruments... propis d\325una cultura particular.)Tj
2.83465 -1.20001 TD
0.001 Tc
0.124 Tw
(La responsabilitat individual, tercer element de l\325aprenentatge cooperatiu, implica)Tj
-2.83465 -1.20001 TD
0 Tc
0.034 Tw
(que cada alumne ha de donar material rellevant i suport al grup. A la teoria de Vigotski, la)Tj
0 -1.2 TD
0.04 Tc
0.085 Tw
(responsabilitat individual es refereix al fet que cada un dels membres del grup \216s)Tj
T*
0.021 Tc
0.104 Tw
(responsable de desenvolupar la seva zona de desenvolupament pr\230xim. D\325acord amb)Tj
T*
0.004 Tc
0.121 Tw
(aquest autor, l\325ess\217ncia de la instrucci\227 \216s proporcionar el suport necessari perqu\217 cada)Tj
T*
0 Tc
0 Tw
(alumne progressi dins la seva zona pr\230xima.)Tj
2.83465 -1.2 TD
0.069 Tw
(El quart element per dur a terme un aprenentatge cooperatiu \216s l\325autoavaluaci\227 del)Tj
-2.83465 -1.2 TD
0.109 Tw
(propi grup. La finalitat de l\325autoavaluaci\227 de grup \216s aclarir i establir la productivitat de)Tj
T*
0.075 Tw
(tots els membres del grup, podent rectificar, millorar o canviar la seva actuaci\227 en funci\227)Tj
T*
0.003 Tc
0.122 Tw
(de guanys m\216s positius. Vigotski situa la monitoritzaci\227 de l\325ensenyament com el mitj\210)Tj
T*
0.018 Tc
0.107 Tw
(necessari perqu\217 el grup cooperatiu continu\225 el seu treball amb \217xit i l\325individu sigui)Tj
T*
0 Tc
0 Tw
(autoavaluat i reorientat dins la seva zona de desenvolupament pr\230xim.)Tj
2.83465 -1.2 TD
0.119 Tw
(Finalment, el cinqu\217 element b\210sic de l\325aprenentatge cooperatiu requereix que els)Tj
-2.83465 -1.2 TD
0.117 Tw
(alumnes tinguin habilitats socials dins el petit grup, com ara resoldre conflictes de grup,)Tj
T*
0.073 Tw
(establir una conversaci\227 bona en funci\227 dels objectius, exposar les pr\230pies idees i fer una)Tj
T*
0.01 Tc
0.115 Tw
(cr\222tica constructiva. Segons Vigotski, la interacci\227 social est\210 mediada i orientada pels)Tj
T*
0.003 Tc
0 Tw
(\307signes\310)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
6.5 0 0 6.5 92.9139 331.0837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
(6)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
10 0 0 10 99.9322 327.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0.0027 Tc
(i)Tj
0.65564 0 Td
0.003 Tc
0.122 Tw
(\307instruments\310 culturals. Els \307signes\310, llenguatge, i els \307instruments\310 socials)Tj
-4.87957 -1.2 TD
0 Tc
0.041 Tw
(s\227n les habilitats i estrat\217gies necess\210ries perqu\217 el nin pugui interaccionar amb la societat)Tj
-0.0001 Tc
(o)'
0.84315 0 Td
0 Tc
0.093 Tw
(l\325entorn proper. Aix\222 doncs, tant l\325aprenentatge cooperatiu com la teoria sociocognitiva)Tj
-0.84315 -1.2 TD
0.032 Tc
(de Vigotski consideren que l\325alumne ha d\325adquirir un repertori d\325habilitats socials,)Tj
T*
0.022 Tc
0.103 Tw
(instruments i signes per interaccionar amb el medi, encara que les dues perspectives)Tj
T*
0 Tc
0 Tw
(consideren que aquest criteri \216s insuficient per al desenvolupament i creixement hum\210.)Tj
2.83465 -1.2 TD
0.106 Tw
(En resum, i d\325acord amb els pressup\230sits de la teoria de Vigotski i l\325aprenentatge)Tj
-2.83465 -1.2 TD
0.015 Tc
0.11 Tw
(cooperatiu, l\325objectiu d\325atendre el desenvolupament sociopersonal de l\325alumne dins el)Tj
T*
0.025 Tc
0.099 Tw
(context escolar de secund\210ria no \216s limitar-se a mostrar en els alumnes un repertori)Tj
T*
0.061 Tc
0.064 Tw
(d\325habilitats socials com instruments d\325interacci\227, sin\227 tamb\216 formar els signes)Tj
T*
0.031 Tc
0.094 Tw
(autoconceptuals de l\325alumne d\325una manera positiva, que d\227na suport, responsable i)Tj
T*
0.008 Tc
0.117 Tw
(constructivament cr\222tica, i assegurar, d\325aquesta manera, que el llenguatge que l\325alumne)Tj
T*
0.015 Tc
0.109 Tw
(utilitzi per descriure\325s a si mateix configuri un autoconcepte realista i una autoestima)Tj
T*
0 Tc
0 Tw
(positiva.)Tj
ET
0 J 0 j 10 M []0 d 1 w
0 0 0 1 K
56.693 651.969 m
425.197 651.969 l
S
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F2 1 Tf
9 0 0 9 291.9808 654.9199 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
0 Tw
(El desenvolupament sociopersonal...)Tj
ET
0 J 0 j 10 M []0 d 0.125 w
0 0 0 1 K
56.693 18.425 m
425.197 18.425 l
S
0 0 0 0 k
56.693 42.52 368.504 65.197 re
f
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
5.2 0 0 5.2 57.6929 101.2459 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
(6)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
8 0 0 8 62.3452 98.6059 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
0.007 Tw
(Vigotski (1978) diferencia entre el concepte signe i el concepte instrument a la citaci\227 seg\237ent: \307)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F2 1 Tf
8 0 0 8 372.9906 98.6059 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
-0.0001 Tc
(a)Tj
0.75636 0 Td
0 Tc
0.007 Tw
(most essential)Tj
-40.1686 -1.25 TD
0.049 Tw
(difference between sign and tool, and the basis for the real divergence of the two lines, is the different ways that)Tj
T*
0.075 Tw
(they orient human behavior. The tools function is to serve as the conductor of human influence on the object of)Tj
T*
0.015 Tw
(activity, it is externally oriented, it must lead to change in object... The sign, on the other hand, change nothing in)Tj
T*
0.092 Tw
(the object of a psychological operation. It is a mean of internal activity aimed at mastering oneself, the sign is)Tj
T*
0 Tw
(internally oriented)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
8 0 0 8 117.4546 48.6059 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
-0.0001 Tc
Tj
0.7499 0 Td
0 Tc
0 Tw
((p\210g. 55).)Tj
ET
Q
endstream
endobj
11 0 obj
<<
/Length 6046
>>
stream
/GS0 gs
/GS1 gs
/GS2 gs
q
BT
/F7 1 Tf
12 0 0 12 57.6929 21.9166 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
0 Tw
(96)Tj
ET
0 0 0 0 k
56.693 42.52 368.504 581.1019 re
f
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F0 1 Tf
12 0 0 12 57.6929 614.416 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0.001 Tc
0 Tw
(4. Continguts psicosocials en el curr\222culum de l\325ESO)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
10 0 0 10 86.0394 590.416 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0.066 Tc
0.059 Tw
(D\325acord amb el que s\325ha dit fins aqu\222, entenem que el desenvolupament)Tj
-2.83465 -1.2 TD
0 Tc
0.028 Tw
(sociopersonal \216s una dimensi\227 b\210sica de la construcci\227 de la personalitat individual que no)Tj
0 -1.20001 TD
0.104 Tw
(es confon amb els continguts disciplinaris tradicionals ni \216s un contingut restringit a una)Tj
T*
0.041 Tw
(etapa educativa privilegiada del desenvolupament. Els continguts sociopersonals, impartits)Tj
0 -1.2 TD
0.04 Tw
(en els diferents nivells de l\325educaci\227 secund\210ria obligat\230ria, s\227n objecte d\325una planificaci\227)Tj
-0.0001 Tc
(i)'
0.56969 0 Td
0 Tc
0.042 Tw
(avaluaci\227 espec\222fica a partir de la concreci\227 de bases psicopedag\230giques que argumenten)Tj
-0.56969 -1.2 TD
0.009 Tw
(que s\325ensenyin en el context escolar o que s\325exposin aprenentatges i t\217cniques cooperatives)Tj
T*
0.024 Tc
0.101 Tw
(que permeten potenciar i assegurar l\325aplicaci\227 d\325aquests continguts en el curr\222culum)Tj
0 -1.20001 TD
0 Tc
0 Tw
(escolar.)Tj
2.83465 -1.20001 TD
0.1 Tw
(No obstant l\325obligatorietat d\325acceptar que el desenvolupament social i personal de)Tj
-2.83465 -1.2 TD
0.036 Tw
(l\325alumne \216s un dels objectius de l\325educaci\227 secund\210ria obligat\230ria i que, per tant, necessita)Tj
T*
0.002 Tw
(una intervenci\227 sistem\210tica i interdisciplin\210ria tant a partir d\325aprenentatges que tinguin com)Tj
-0.0001 Tc
(a)'
0.7492 0 Td
0 Tc
0.055 Tw
(objectius aquest desenvolupament com mitjan\215ant programes espec\222fics que prioritzin el)Tj
-0.7492 -1.2 TD
0.06 Tw
(coneixement de si mateix \()Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F2 1 Tf
10 0 0 10 167.8116 434.416 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
0 Tw
(self-concept\))Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
10 0 0 10 219.4449 434.416 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
-0.0001 Tc
(,)Tj
0.55945 0 Td
0 Tc
0.06 Tw
(tan sols pot partir d\325una disposici\227 legal que aix\222)Tj
-16.73465 -1.2 TD
0 Tw
(ho garanteixi.)Tj
2.83465 -1.2 TD
0.025 Tw
(De forma concreta, la Llei org\210nica 1/1990, de 3 d\325octubre, d\325ordenaci\227 del sistema)Tj
-2.83465 -1.2 TD
0.042 Tc
0.083 Tw
(educatiu, estableix, entre altres, com a objectiu generals i finalitats de l\325educaci\227)Tj
T*
0.003 Tc
0.121 Tw
(secund\210ria obligat\230ria (en estricta continu\225tat i coher\217ncia amb l\325educaci\227 prim\210ria), els)Tj
T*
0 Tc
0 Tw
(\210mbits seg\237ents:)Tj
2.83465 -1.2 TD
0.0118 Tc
Tj
1.38673 0 Td
(En)Tj
1.50956 0 Td
0.012 Tc
0.113 Tw
(primer lloc, l\325aprofundiment en la independ\217ncia de criteri i l\325autonomia)Tj
-2.89629 -1.2 TD
0 Tc
0.062 Tw
(d\325acci\227 en el medi. La construcci\227 de la pr\230pia identitat, l\325acceptaci\227 del propi cos)Tj
T*
0.052 Tc
0.073 Tw
((que en aquesta etapa evolutiva experimenta importants canvis f\222sics) i la)Tj
T*
0 Tc
0.049 Tw
(consolidaci\227 d\325un autoconcepte positiu amb un nivell acceptable d\325autoestima. Uns)Tj
T*
0 Tw
(aspectes que no sempre resulten f\210cils d\325adquirir al llarg de l\325etapa adolescent.)Tj
0.0203 Tc
'
1.39523 0 Td
0.02 Tc
0.105 Tw
(En segon lloc, el guany d\325un equilibri afectiu i social a partir de la imatge)Tj
-1.39523 -1.2 TD
0 Tc
0 Tw
(ajustada i positiva de si mateix.)Tj
T*
0.033 Tw
(Aix\222, en acabar l\325etapa, com a resultat dels processos d\325aprenentatge i d\325intervenci\227)Tj
-2.83465 -1.2 TD
0 Tw
(orientadora, els alumnes i les alumnes hauran desenvolupat, entre altres, la capacitat de:)Tj
2.83465 -1.2 TD
Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F2 1 Tf
10 0 0 10 91.0394 254.416 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
0.067 Tw
(Formarse una imagen equilibrada y ajustada de s\222 mismo, de sus caracter\222sticas,)Tj
-0.5 -1.2 TD
0.068 Tw
(posibilidades y limitaciones, habiendo desarrollado un nivel de autoestima que les)Tj
T*
0.003 Tc
0.122 Tw
(permita encauzar de forma equilibrada una actividad \(laboral, de ocio, afectiva,)Tj
T*
0 Tc
0.059 Tw
(etc.\) y construir su propio bienestar. Todo esto hace referencia al objetivo general)Tj
-0.0001 Tc
(que)'
1.7207 0 Td
0 Tc
0.027 Tw
(la Ley Org\207nica General del Sistema Educativo ha denominado \322capacidad de)Tj
-1.7207 -1.2 TD
0.059 Tc
0.066 Tw
(equilibrio personal y afectivo\323 en los alumnos de Educaci\227n Secundaria)Tj
T*
0.022 Tc
0.103 Tw
(Obligatoria en interrelaci\227n con otras capacidades cognitivas o intelectuales,)Tj
T*
0 Tc
0.049 Tw
(motrices, de actuaci\227n y de inserci\227n, ya que las capacidades no se desarrollan de)Tj
T*
0 Tw
(forma aislada sino apoy\207ndose unas en otras)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
10 0 0 10 267.6898 158.416 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
-0.0001 Tc
Tj
0.74986 0 Td
0 Tc
0 Tw
((Mart\222nez Clares, P. 1992, p\210g. 187).)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F0 1 Tf
12 0 0 12 57.6929 122.416 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0.001 Tc
0 Tw
(Conclusions)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
10 0 0 10 86.0394 98.416 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
0.118 Tw
(El desenvolupament sociopersonal \216s una dimensi\227 b\210sica de la construcci\227 de la)Tj
-2.8346 -1.2 TD
0.023 Tc
0.102 Tw
(personalitat que no es confon amb els continguts disciplinaris tradicionals ni amb el)Tj
T*
0.022 Tc
0.103 Tw
(contingut restringit a una etapa educativa concreta del desenvolupament de l\325alumne)Tj
T*
0.007 Tc
0.118 Tw
(d\325educaci\227 obligat\230ria. La dimensi\227 sociopersonal de l\325alumne ha de ser reconeguda, a)Tj
T*
0 Tc
(nivell d\325acord general i normativa legal, com una dimensi\227 central de la cultura escolar,)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
9 0 0 9 57.6929 654.9199 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
0 Tw
(Sureda Garcia, I.)Tj
ET
0 J 0 j 10 M []0 d 1 w
0 0 0 1 K
425.197 651.969 m
56.693 651.969 l
S
0.125 w
56.693 18.426 m
425.197 18.426 l
S
Q
endstream
endobj
12 0 obj
<<
/Length 8003
>>
stream
/GS0 gs
/GS1 gs
/GS2 gs
q
BT
/F7 1 Tf
12 0 0 12 412.1968 22.027 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
0 Tw
(97)Tj
ET
0 0 0 0 k
56.693 42.52 368.504 581.1019 re
f
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
10 0 0 10 57.6929 615.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
0.041 Tw
(assumida en tots els nivells del disseny i concreci\227 del curr\222culum. Aquest \216s un argument)Tj
0 -1.2 TD
0.021 Tc
0.104 Tw
(sustentat pel pressup\230sit psicopedag\230gic de la teoria sociocognitiva de Vigotski i les)Tj
0 -1.20001 TD
0 Tc
0 Tw
(estrat\217gies formals i efectives de l\325aprenentatge cooperatiu.)Tj
2.83465 -1.20001 TD
0.041 Tw
(Aix\222 doncs, des de les idees de Vigotski es reafirma la necessitat que els continguts)Tj
-2.83465 -1.2 TD
0.08 Tw
(sociopersonals siguin planificats, treballats i avaluats en l\325educaci\227 formal potenciant que)Tj
T*
0.067 Tw
(l\325alumne arribi a una zona de desenvolupament pr\230xim amb l\325ajuda del mediador, mentre)Tj
T*
0.002 Tc
0.123 Tw
(que l\325aprenentatge cooperatiu, fonamentat en la base te\230rica sociocognitiva de Vigotski,)Tj
T*
0 Tc
0.033 Tw
(reprodueix un petit sistema social que facilita l\325adquisici\227, assimilaci\227, pr\210ctica i correcci\227)Tj
0 -1.20001 TD
0.017 Tc
0.108 Tw
(de determinades actituds i conductes que permeten el desenvolupament sociopersonal)Tj
T*
0 Tc
0 Tw
(positiu de l\325alumne d\325educaci\227 secund\210ria obligat\230ria.)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F0 1 Tf
12 0 0 12 57.6929 471.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0.001 Tc
0 Tw
(Bibliografia)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
10 0 0 10 57.6929 447.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
0 Tw
(AZNAR, P. [et al.] (1992): )Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F2 1 Tf
10 0 0 10 168.2105 447.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
0 Tw
(Constructivismo y educaci\227n)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
10 0 0 10 284.2896 447.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
-0.0001 Tc
(.)Tj
0.49982 0 Td
0 Tc
0 Tw
(Tirant lo Blanch. Valencia.)Tj
-23.15949 -1.2 TD
(BORREGO, C. (1992): )Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F2 1 Tf
10 0 0 10 154.0723 435.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
0 Tw
(Curr\222culum y desarrollo socio-personal)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
10 0 0 10 313.7647 435.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
-0.0001 Tc
(.)Tj
0.49978 0 Td
0 Tc
0 Tw
(Alfar. Sevilla.)Tj
-26.10696 -1.2 TD
0.04 Tc
0.085 Tw
(CASTELLV\352, P. (1994): )Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F2 1 Tf
10 0 0 10 170.9413 423.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0.04 Tc
0.085 Tw
(Teories i models. Introducci\227 a la psicologia evolutiva i)Tj
-8.49019 -1.2 TD
0 Tc
0 Tw
(educativa.)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
10 0 0 10 129.9114 411.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
0 Tw
(Biblioteca Universit\210ria. Barcelona.)Tj
-7.22185 -1.2 TD
(D\352AZ-AGUADO, M. J. (1996): )Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F2 1 Tf
10 0 0 10 187.9224 399.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
0 Tw
(Escuela y tolerancia)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
10 0 0 10 270.1148 399.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
-0.0001 Tc
(.)Tj
0.49981 0 Td
0 Tc
0 Tw
(Pir\207mide. Madrid.)Tj
-21.74199 -1.2 TD
0.006 Tw
(DOOLITTLE, P. E. (1995): \307Understanding cooperative learning through Vygotsky\325s zone)Tj
2.83465 -1.2 TD
0.017 Tc
0.108 Tw
(of proximal development\310. Treball presentat a la )Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F2 1 Tf
10 0 0 10 299.5062 375.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0.017 Tc
0.108 Tw
(Lilly National Conference on)Tj
-21.34668 -1.2 TD
0 Tc
0 Tw
(Excellence in College Teaching.)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
10 0 0 10 217.9315 363.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
0 Tw
(Columbia, 2-4 de juny.)Tj
-16.02386 -1.2 TD
0.004 Tw
(JOHNSON, D. W.; JOHNSON, R. T. [et al.] (1984): )Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F2 1 Tf
10 0 0 10 271.8633 351.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
0.004 Tw
(Circles of learning)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
10 0 0 10 347.4843 351.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
-0.0001 Tc
(.)Tj
0.50367 0 Td
0 Tc
0.004 Tw
(Alexandria,V. A.:)Tj
-26.64816 -1.2 TD
0 Tw
(Association for Supervision and Curriculum Development.)Tj
-2.83465 -1.2 TD
(LEONTIEV, A. M. (1981): )Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F2 1 Tf
10 0 0 10 170.1539 327.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
0 Tw
(Problemas del desarrollo del psiquismo)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
10 0 0 10 330.127 327.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
-0.0001 Tc
(.)Tj
0.49987 0 Td
0 Tc
0 Tw
(Progreso. Mosc\234.)Tj
-27.74328 -1.2 TD
0.018 Tc
0.107 Tw
(MART\352NEZ CLARES, P. (1992): \307El desarrollo personal y social: el autoconcepto\310.)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F2 1 Tf
10 0 0 10 86.0394 303.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
0 Tw
(Anales de Pedagog\222a)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
10 0 0 10 171.0174 303.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
(,)Tj
0.49996 0 Td
0 Tw
(10, 185-220.)Tj
-11.83241 -1.2 TD
0.007 Tc
0.118 Tw
(MEC (1990b): )Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F2 1 Tf
10 0 0 10 122.1055 291.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0.007 Tc
0.118 Tw
(Ley Org\207nica de Ordenaci\227n General del Sistema Educativo)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
10 0 0 10 382.3099 291.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0.007 Tc
0 Tw
((LOGSE).)Tj
-29.62705 -1.2 TD
0 Tc
(Madrid.)Tj
-2.83465 -1.2 TD
0.067 Tw
(ORMROD, J. E. (1995): )Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F2 1 Tf
10 0 0 10 161.1855 267.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
0.067 Tw
(Educational psychology: principles and aplications)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
10 0 0 10 370.4838 267.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
-0.0001 Tc
(.)Tj
0.56677 0 Td
0 Tc
0 Tw
(Englewood.)Tj
-29.01121 -1.2 TD
(Cliffs, N. J.: Prentice-Hall.)Tj
-2.83465 -1.2 TD
0.035 Tc
0.09 Tw
(PEREZ G\356MEZ, P.; ALMAZAR, J. (1988): )Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F2 1 Tf
10 0 0 10 258.1726 243.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0.035 Tc
0.09 Tw
(Lecturas de aprendizaje y ense\226anza)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
10 0 0 10 421.6967 243.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
(.)Tj
-33.56573 -1.2 TD
0 Tw
(Paideia. Madrid.)Tj
-2.83465 -1.2 TD
(POZO, J. I. (1993): )Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F2 1 Tf
10 0 0 10 137.9493 219.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
0 Tw
(Teor\222as cognitivas del aprendizaje)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
10 0 0 10 276.5332 219.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
-0.0001 Tc
(.)Tj
0.49982 0 Td
0 Tc
0 Tw
(Morata. Madrid.)Tj
-22.38385 -1.2 TD
0.032 Tc
0.093 Tw
(ROTTIER, J.; OGAN, B. J. (1991):)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F2 1 Tf
10 0 0 10 219.1225 207.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0.032 Tc
0.093 Tw
(Cooperative learning in middle-levels schools)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
10 0 0 10 421.6962 207.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
(.)Tj
-33.56568 -1.2 TD
0 Tw
(National Education Association. Washington DC.)Tj
-2.83465 -1.2 TD
(SHARAN, S. (1990): )Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F2 1 Tf
10 0 0 10 146.2915 183.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
0 Tw
(Cooperative learning: theory and research.)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
10 0 0 10 323.462 183.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
0 Tw
(Praeger. New York.)Tj
-26.57691 -1.2 TD
(VIGOTSKY, L. S. (1977, 1981): )Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F2 1 Tf
10 0 0 10 192.3853 171.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
0 Tw
(Pensamiento y lenguaje)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
10 0 0 10 287.9078 171.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
-0.0001 Tc
(.)Tj
0.49985 0 Td
0 Tc
0 Tw
(La Pl\216yade. Buenos Aires.)Tj
-23.52134 -1.2 TD
0.07 Tw
(VIGOTSKY, L. S. (1984): )Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F2 1 Tf
10 0 0 10 170.1855 159.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
0.07 Tw
(El desarrollo de los procesos psicol\227gicos superiores)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
10 0 0 10 388.7876 159.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
-0.0001 Tc
(.)Tj
0.56977 0 Td
0 Tc
0 Tw
(Cr\222tica.)Tj
-30.84459 -1.2 TD
(Barcelona.)Tj
-2.83465 -1.2 TD
(YUS, R. (1997): )Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F2 1 Tf
10 0 0 10 126.294 135.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
0 Tw
(Hacia una educaci\227n global desde la transversalidad)Tj
ET
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F1 1 Tf
10 0 0 10 340.6934 135.7837 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
-0.0001 Tc
(.)Tj
0.49987 0 Td
0 Tc
0 Tw
(Anaya. Madrid.)Tj
ET
0 J 0 j 10 M []0 d 1 w
0 0 0 1 K
56.693 651.969 m
425.197 651.969 l
S
Q
/GS3 gs
/GS2 gs
q
BT
/F2 1 Tf
9 0 0 9 291.9808 654.9199 Tm
0 Tr
0 0 0 1 k
0 Tc
0 Tw
(El desenvolupament sociopersonal...)Tj
ET
0 J 0 j 10 M []0 d 0.125 w
0 0 0 1 K
56.693 18.425 m
425.197 18.425 l
S
Q
endstream
endobj
13 0 obj
<<
/Nums[0<
> 1<>]
>>
endobj
14 0 obj
<<
/Type/Encoding
/BaseEncoding/MacRomanEncoding
/Differences[32/space 40/parenleft/parenright 44/comma 46/period 49/one/two/three/four/five 57/nine 66/B/C/D/E 76/L 79/O/P 82/R/S 86/V 97/a/b/c/d/e/f/g 105/i/j/k/l/m/n/o/p 114/r/s/t/u/v 120/x 122/z 136/agrave 141/ccedilla 143/egrave 146/iacute 151/oacute/ograve 213/quoteright]
>>
endobj
15 0 obj
<<
/Subtype/Type1C
/Length 5257
/Length1 5257
>>
stream
ILISYK+Times-Bold @