@article{11162/266190, year = {2024}, url = {https://educar.uab.cat/article/view/v60-n2-kos-et-al}, url = {https://hdl.handle.net/11162/266190}, abstract = {This paper provides an analysis of gender equality at the Faculty of Arts of the University of Ljubljana and examines the main results in the broader context of quality in higher education. The Faculty of Arts participated in a project that aimed to develop a gender equality plan for the institution. Data from different aspects of institutional life were col-lected and analysed to gain a better insight into institutional equality and its relationship with the existing notion of quality in academia, especially through academic career advancement. The study reveals that more women than men tend to remain at the same academic rank for an extended period, particularly at the assistant professor level, and that they meet more objective and subjective obstacles on their academic path. Although there is an increasing awareness of academic policies and practices that foster equality in higher education, there is still a prevalent and strong perception that equality measures compro-mise academic standards.}, abstract = {Se presenta un análisis de la igualdad de género en la Facultad de Artes de la Universidad de Liubliana y se examinan los principales resultados en el contexto más amplio de la calidad de la educación superior. La Facultad de Artes participó en un proyecto que tuvo como objetivo desarrollar un plan de igualdad de género para la institución. Se recopilaron y analizaron datos de diferentes aspectos de la vida institucional para obtener una mejor comprensión de la igualdad institucional y su relación con la noción existente de calidad en el mundo académico, especialmente a través del avance de la carrera académica. El estudio revela que más mujeres que hombres tienden a permanecer en el mismo rango académico durante un período prolongado, particularmente en el nivel de profesora ayudante, y que las mujeres encuentran más obstáculos objetivos y subjetivos en su trayectoria académica. Si bien existe una conciencia cada vez mayor sobre las políticas y prácticas académicas que fomentan la igualdad en la educación superior, todavía prevalece y es fuerte la percepción de que las medidas de igualdad comprometen los estándares académicos.}, booktitle = {Educar. 2024, vol. 60, n. 2 ; p. 501-516}, keywords = {igualdad de oportunidades}, keywords = {sexismo}, keywords = {universidad}, keywords = {plan}, keywords = {calidad de la educación}, title = {Academic standards and gender equality}, author = {Kos, Živa and Mažgon, Jasna and Anti¿ Gaber, Milica}, }