@mastersthesis{11162/254524, year = {2020}, url = {https://dspace.uib.es/xmlui/bitstream/handle/11201/156326/tfm_2019-20_MFPR_dmr684_2964.pdf?sequence=1&isAllowed=y}, url = {https://hdl.handle.net/11162/254524}, abstract = {Se analiza el plan de igualdad en el sistema educativo español con el objetivo de detectar las carencias y los beneficios de trabajar la coeducación como materia transversal en el ámbito de la educación secundaria. Se centra en el análisis de las mujeres y sus saberes, en el relato histórico reflejado en la asignatura de Geografía e Historia. Se incluye una propuesta didáctica enfocada en recuperar y valorar la memoria histórica femenina mediante la realización de un proyecto de investigación denominado ¿Dónde están las mujeres? El proyecto requiere un total de 10 sesiones. Metodológicamente, se realiza a principio de curso, con el fin que este no sea una acción coeducadora aislada y esporádica. Respecto a los participantes, los equipos de trabajo están formados por grupos base de 4 alumnos con asignación de roles: secretario, portavoz, supervisor y coordinador. Por lo tanto, hay un total de 7 grupos mixtos. Se concluye que la perspectiva de género en la enseñanza de la historia tiene que ir más allá de una simple visibilización, su finalidad tiene que ser educar la mirada social del alumnado en el reconocimiento de las jerarquías y sus mecanismos de actuación, así como la concienciación de la necesidad de implantar un cambio cultural para avanzar en y por la igualdad.}, abstract = {S'analitza el pla d'igualtat en el sistema educatiu espanyol amb l'objectiu de detectar les mancances i els beneficis de treballar la coeducació com a matèria transversal en l'àmbit de l'educació secundària. Se centra en l'anàlisi de les dones i els seus sabers, en el relat històric reflectit en l'assignatura de Geografia i Història. S'inclou una proposta didàctica enfocada a recuperar i valorar la memòria històrica femenina mitjançant la realització d'un projecte de recerca denominat On estan les dones? El projecte requereix un total de 10 sessions. Metodològicament, es realitza a principi de curs, pel mateix caràcter introductori del projecte, amb la fi que aquest no sigui una acció coeducadora aïllada i esporàdica. Respecte als participants, els equips de treball estan formats per grups basi de 4 alumnes amb assignació de rols: secretari, portaveu, supervisor i coordinador. Per tant, hi ha un total de 7 grups basi. Els grups són formats pel professor, amb l'aprovació prèvia del tutor, en la primera sessió perquè estiguin compensats i puguin ajudar-se entre ells. També és convenient que els grups siguin mixtos. Es conclou que la perspectiva de gènere en l'ensenyament de la història ha d'anar més enllà d'una simple visibilització, la seva finalitat ha de ser educar la mirada social de l'alumnat en el reconeixement de les jerarquies i els seus mecanismes d'actuació, així com la conscienciació de la necessitat d'implantar un canvi cultural per a avançar en i per la igualtat.}, keywords = {coeducación}, keywords = {igualdad de oportunidades}, keywords = {movimiento feminista}, keywords = {método de proyectos}, keywords = {enseñanza secundaria}, keywords = {historia}, keywords = {España}, title = {Allò que no s¿anomena no existeix : treballar la coeducació des de l¿assignatura d¿Història : una proposta didàctica amb perspectiva de gènere}, author = {Márquez Romero, Daniel}, }