@mastersthesis{11162/253963, year = {2021}, url = {https://dspace.uib.es/xmlui/bitstream/handle/11201/157728/tfm_2020-21_MFPR_jcs560_4245.pdf?sequence=1&isAllowed=y}, url = {https://hdl.handle.net/11162/253963}, abstract = {S¿elabora una proposta didàctica que pugui servir de model de referència per al disseny de tasques on es treballin els valors de la solidaritat i l¿empatia, claus per a la lluita contra l¿assetjament escolar i altres episodis de violència similars, a través del l¿abordatge de continguts en torn a la repressió franquista. L¿enfocament metodològic del treball és possible gràcies a la consolidació de nous models d¿aprenentatge que afavoreixen l¿ensenyament de continguts alhora que treballen competències i valors i consisteix en la combinació de les metodologies cooperativa i dialògica. L¿objectiu general de la proposta didàctica és l¿aprenentatge de les diferents característiques que defineixen la repressió en el franquisme, sobretot durant la Guerra Civil, a través de l¿anàlisi documental en grup i la realització de lectures dialògiques guiades i la reflexió conjunta. Les activitats es divideixen en tres parts: en la primera part, es divideix la classe en grups de quatre persones i cada una assumeix un rol d¿expert o de base; a partir d¿aquí es treballa en la lectura i anàlisi de textos; en la segona part, s¿interpreta de forma conjunta la reconstrucció del fet històric que es treballa i es respon un qüestionari, a més també es porten a terme debats; per últim, a la tercera part, s¿elabora una proposta de pla d¿acció per a la millora de la convivència del centre i si es presenta l¿ocasió, del barri. Aquesta proposta didàctica es porta a terme al llarg de tres sessions. Es conclou que la combinació dels models d¿aprenentatge no només fomenta l¿ensenyament de valors orientats a la millora de la convivència, sinó que també permet l¿aprenentatge significatiu a llarg termini.}, abstract = {Se elabora una propuesta didáctica que pueda servir de modelo de referencia para el diseño de tareas en las que se trabajen los valores de la solidaridad y la empatía, claves para la lucha contra el acoso escolar y otros episodios de violencia similares, a través del abordaje de contenidos en torno a la represión franquista. El enfoque metodológico del trabajo es posible gracias a la consolidación de nuevos modelos de aprendizaje que favorecen la enseñanza de contenidos y trabajan competencias y valores y consiste en la combinación de las metodologías cooperativa y dialógica. El objetivo general de la propuesta didáctica es el aprendizaje de las diferentes características que definen la represión en el franquismo, sobre todo durante la Guerra Civil, a través del análisis documental en grupo y la realización de lecturas dialógicas guiadas y la reflexión conjunta. Las actividades se dividen en tres partes: en la primera parte, se divide la clase en grupos de cuatro personas y cada una asume un rol de experto o base; a partir de ahí se trabaja en la lectura y análisis de textos; en la segunda parte, se interpreta de forma conjunta la reconstrucción del hecho histórico que se trabaja y se responde a un cuestionario, además también se llevan a cabo debates; por último, en la tercera parte, se elabora una propuesta de plan de acción para la mejora de la convivencia del centro y si se presenta la ocasión del barrio. Esta propuesta didáctica se realiza a lo largo de tres sesiones. Se concluye que la combinación de los modelos de aprendizaje no sólo fomenta la enseñanza de valores orientados a la mejora de la convivencia, sino que permite también el aprendizaje significativo a largo plazo.}, keywords = {valor moral}, keywords = {didáctica}, keywords = {aprendizaje en grupo}, keywords = {violencia}, keywords = {historia}, keywords = {medios de enseñanza}, keywords = {prevención}, title = {Didàctica de valors i ciència a través de la història : proposta d¿una dinàmica dialògica cooperativa per a la prevenció de violència en les aules}, author = {Cerván Solozábal, Juan Carlos}, }