@mastersthesis{11162/253955, year = {2020}, url = {https://dspace.uib.es/xmlui/bitstream/handle/11201/156128/tfm_2019-20_MFPR_ams583_3309.pdf?sequence=1&isAllowed=y}, url = {https://hdl.handle.net/11162/253955}, abstract = {Es fa una aproximació teòrica de tipus didàctic i acadèmic a l'encreuament entre els escacs i les matemàtiques. Es recorre la relació entre ambdues matèries i es presenta com s'insereixen actualment els escacs en l¿àmbit escolar. Fa anys que està oberta la qüestió de si l¿aprenentatge dels escacs incrementa el rendiment acadèmic i, en particular, la competència matemàtica. Ambdues disciplines comparteixen aspectes com el desenvolupament de la concentració, el càlcul mental, el pensament crític i la recerca de solucions, entre d¿altres, el que fa pensar que la millora en una de les dues, hauria d¿afectar la millora de l¿altra. Tot seguit es fa una proposa didàctica per treballar continguts de Matemàtiques de 1r d¿ESO a través del mil·lenari joc de les 64 caselles. La proposta consisteix en una seqüència de deu sessions amb activitats que es porten a terme al llarg del curs acadèmic. Cada sessió es porta a terme per concloure cada una de les unitats didàctiques del currículum de l¿assignatura de Matemàtiques, està plantejada per durar aproximadament 1 hora i és necessària la utilització del tauler d'escacs . Els temes que es tracten són: la divisibilitat, els nombres enters, els nombres decimals, les fraccions, percentatges i proporcionalitat, les figures geomètriques, les àrees dels polígons i del cercle, els punts i gràfiques, l'estadística i probabilitat i finalment, l'àlgebra. L'avaluació plantejada és bidireccional. Es conclou que es pot adaptar l'ús dels escacs a l'ensenyament de les matemàtiques i que en fer-ho, s'obté una resposta positiva per part de l'alumnat, que lliure les tasques sense problemes.}, abstract = {Se hace una aproximación teórica de tipo didáctico y académico al cruce entre el ajedrez y las matemáticas. Se recorre la relación entre ambas materias y se presenta cómo se inserta actualmente el ajedrez en el ámbito escolar. Lleva años abierta la cuestión de si el aprendizaje del ajedrez incrementa el rendimiento académico y, en particular, la competencia matemática. Ambas disciplinas comparten aspectos como el desarrollo de la concentración, el cálculo mental, el pensamiento crítico y la búsqueda de soluciones, entre otros, lo que hace pensar que la mejora en una de las dos, debería afectar a la mejora de otra. A continuación se hace una propuesta didáctica para trabajar contenidos de Matemáticas de 1º de ESO a través del milenario juego de las 64 casillas. La propuesta consiste en una secuencia de diez sesiones con actividades que se realizan a lo largo del curso académico. Cada sesión se lleva a cabo para concluir cada una de las unidades didácticas del currículum de la asignatura de Matemáticas, está planteada para durar aproximadamente 1 hora y es necesaria la utilización del tablero de ajedrez. Los temas que se tratan son: la divisibilidad, los números enteros, los números decimales, las fracciones, porcentajes y proporcionalidad, las figuras geométricas, las áreas de los polígonos y del círculo, los puntos y gráficas, la estadística y probabilidad y finalmente, el álgebra. La evaluación planteada es bidireccional. Se concluye que se puede adaptar el uso del ajedrez a la enseñanza de las matemáticas y que al hacerlo, se obtiene una respuesta positiva por parte del alumnado, que entregue las tareas sin problemas.}, keywords = {matemáticas}, keywords = {juego educativo}, keywords = {método de enseñanza}, title = {Els escacs com eina transversal per aprendre matemàtiques}, author = {Monge Sánchez, Azahar}, }