@mastersthesis{11162/253928, year = {2021}, url = {https://dspace.uib.es/xmlui/bitstream/handle/11201/157833/tfm_2020-21_MFPR_xlf773_4309.pdf?sequence=1&isAllowed=y}, url = {https://hdl.handle.net/11162/253928}, abstract = {Es presenta una proposta didàctica filosòfica centrada en el pensament nou que sorgeix quan les intel·ligències de diferents participants del fenomen educatiu entren en contacte. Aquesta proposta pedagògica vol ajustar-se a les necessitats de la societat actual i promoure l¿emancipació dels estudiants. El treball conté tres grans blocs. En el primer es fa un anàlisi ¿a partir del diagnòstic de la modernitat líquida de Bauman¿ d¿aquelles característiques de la societat que afecten al context educatiu. En el segon es parteix de la crítica que fa Rancière a l¿educació tradicional i de la seva proposta pedagògica emancipadora per a re-pensar l¿educació actual a partir de la relació que estableix entre el concepte d¿emancipació i la igualtat de les intel·ligències. Finalment es fa la proposta d¿una didàctica filosòfica per a l¿assignatura de Filosofia de 1r de Batxillerat, centrada en l¿autonomia dels estudiants i en la dimensió col·lectiva del procés d¿ensenyament i aprenentatge a partir de les tesis plantejades en els blocs anteriors. Està formada per un conjunt de supòsits (a través de selecció de textos, audiovisuals i lectures) encaminats a garantir que l¿ensenyament de la filosofia condueixi a un aprenentatge filosòfic i no tan sols de continguts filosòfics. Es conclou que ensenyar a filosofar implica donar lloc al lliure pensament de l¿alumnat incentivant i estimulant la irrupció del seu pensar filosòfic i que la proposta, pot ser útil per aprendre a filosofar.}, abstract = {Se presenta una propuesta didáctica filosófica centrada en el pensamiento nuevo que surge cuando las inteligencias de distintos participantes del fenómeno educativo entran en contacto. Esta propuesta pedagógica quiere ajustarse a las necesidades de la sociedad actual y promover la emancipación de los estudiantes. El trabajo contiene tres grandes blogs. En el primero se hace un análisis ¿a partir del diagnóstico de la modernidad líquida de Bauman¿ de aquellas características de la sociedad que afectan al contexto educativo. En el segundo se parte de la crítica que hace Rancière a la educación tradicional y de su propuesta pedagógica emancipadora para repensar la educación actual a partir de la relación que establece entre el concepto de emancipación y la igualdad de las inteligencias. Finalmente se hace la propuesta de una didáctica filosófica para la asignatura de Filosofía de 1º de Bachillerato, centrada en la autonomía de los estudiantes y en la dimensión colectiva del proceso de enseñanza y aprendizaje a partir de las tesis planteadas en los bloques anteriores. Está formada por un conjunto de supuestos (a través de selección de textos, audiovisuales y lecturas) encaminados a garantizar que la enseñanza de la filosofía conduzca a un aprendizaje filosófico y no sólo de contenidos filosóficos. Se concluye que enseñar a filosofar implica dar lugar al libre pensamiento del alumnado incentivando y estimulando la irrupción de su pensar filosófico y que la propuesta puede ser útil para aprender a filosofar.}, keywords = {filosofía}, keywords = {emancipación}, keywords = {autonomía}, keywords = {método educativo}, keywords = {pensamiento}, title = {Pedagogia i emancipació a l'aula de filosofia : els reptes de la societat líquida}, author = {López del Amo Franco, Xavier Francesc}, }