@mastersthesis{11162/253917, year = {2021}, url = {https://dspace.uib.es/xmlui/bitstream/handle/11201/157968/tfm_2020-21_MFPR_mmu402_4482.pdf?sequence=1&isAllowed=y}, url = {https://hdl.handle.net/11162/253917}, abstract = {Es presenta i contextualitza la metodologia d¿aprenentatge servei i els beneficis d¿incorporar-la a l¿educació secundària. L'aprenentatge servei (APS) és una metodologia activa que combina aprenentatge i servei a la comunitat. Són molts els estudis que indiquen la importància d'aplicar aquesta metodologia per aconseguir un aprenentatge més significatiu. Seguidament s¿elabora una proposta basada en aquest model amb la voluntat de donar resposta a una problemàtica de doble vessant: augmentar la població d¿ocells insectívors autòctons per lluitar contra la processionària a les Illes Balears i d¿aquesta manera protegir els ecosistemes. El projecte es dirigeix a l¿alumnat de 4t d'ESO i té una implicació amb la societat a través de la fabricació i instal·lació de caixes-niu. Es defineixen els objectius, la seva correlació amb les competències curriculars, la temporalització, la seqüenciació i l¿avaluació de la proposta. La proposta està pensada per realitzar-se al llarg de 20 sessions dividides en 7 fases (presentació, recerca i organització, construcció, preparació i instal·lació de les caixes-niu, seguiment, elaboració de la pàgina web i cloenda final). Es conclou que a través d'aquesta projecte basat en l¿APS l'alumnat té oportunitat de ser protagonista del seu propi aprenentatge i aplicar els seus coneixements interactuant amb l'entorn pròxim, així com de desenvolupar diferents valors i competències.}, abstract = {Se presenta y contextualiza la metodología de aprendizaje servicio y los beneficios de incorporarla a la educación secundaria. El aprendizaje servicio (APS) es una metodología activa que combina aprendizaje y servicio a la comunidad. Muchos son los estudios que indican la importancia de aplicar esta metodología para conseguir un aprendizaje significativo. Seguidamente se elabora una propuesta basada en este modelo con la voluntad de dar respuesta a una problemática de doble vertiente: aumentar la población de pájaros insectívoros autóctonos para luchar contra la procesionaria en las Islas Baleares y de esta forma proteger los ecosistemas. El proyecto se dirige al alumnado de 4º de ESO y tiene una implicación con la sociedad a través de la fabricación e instalación de cajas-nido. Se definen los objetivos, su correlación con las competencias curriculares, la temporalización, la secuenciación y la evaluación de la propuesta. La propuesta está pensada para realizarse a lo largo de 20 sesiones divididas en 7 fases (presentación, investigación y organización, construcción, preparación e instalación de las cajas-nido, seguimiento, elaboración de la página web y clausura final). Se concluye que a través de este proyecto basado en la metodología APS el alumnado tiene oportunidad de ser protagonista de su propio aprendizaje y de aplicar sus conocimientos interactuando con el entorno próximo, así como de desarrollar diferentes valores y competencias.}, keywords = {ecología}, keywords = {educación ambiental}, keywords = {protección del medio ambiente}, keywords = {metodología}, keywords = {innovación pedagógica}, keywords = {relación escuela-comunidad}, title = {L'aprenentatge servei a l'educació secundària : projecte de construcció i instal·lació de caixes-niu per lluitar contra la processionària a les Illes Balears}, author = {Murat, Melanie}, }