@misc{11162/253911, year = {2019}, url = {https://bones-practiques-pedagogiques.uib.es/a/6c9491e1aa575dc77292fcb844b460f0588d11ba/numero_1.pdf}, url = {https://hdl.handle.net/11162/253911}, abstract = {S¿explica què són, com es porten a terme i per què el Projecte Filosofia 3/18 i els projectes de treball al CEIP Es Pont. Metodològicament es tracta d¿un estudi basat en la pràtica i l¿observació; s¿ofereixen testimonis dels alumnes. Es tracta de projectes que treballen les habilitats de pensament, el diàleg filosòfic, l¿actitud crítica i el sistema de valors, a més de ser un element clau que va en la línia de la proposta de centre. Posen en pràctica habilitats com l¿observació, el plantejament d¿hipòtesis, el raonament lògic, la formulació de conceptes, etc. en un entorn de respecte i tolerància. Actualment, es treballa des dels tres anys. Es considera que el Projecte Filosofia 3/18 i els projectes de treball fan de la recerca dels alumnes el punt central de la seva proposta, i comparteixen tres eixos fonamentals: el desenvolupament de les habilitats de pensament; la creació d¿una comunitat de recerca i el treball a partir del diàleg. Els punts comuns entre el projecte Filosofia 3/18 i els projectes de treball són: la concepció psicològica i pedagògica sobre l¿aprenentatge; la pretensió de contribuir a una educació per la ciutadania democràtica; la importància de les habilitats de pensament; el diàleg com a eina principal per aprendre i ensenyar; i disposar de temps per aprendre, per pensar, per dialogar. Els resultats mostren que els projectes de treball del centre no haurien evolucionat de la mateixa manera sense la filosofia. Es considera que aporta el següent: un sentit global del que es fa a l¿escola, relacionant escola i vida; un entrenament específic de les habilitats de pensament; la millora de les condicions de diàleg; major consciència del pensament propi i de les habilitats que es treballen, etc. Es conclou que la vivència de les sessions de filosofia i de projectes traspassa les portes de l¿aula i impregna el quefer de l¿escola i la seva cultura.}, abstract = {Se explica qué son, cómo se llevan a cabo y por qué el Proyecto Filosofía 3/18 y los proyectos de trabajo en el CEIP Es Pont. Metodológicamente se trata de un estudio basado en la práctica y la observación; se ofrecen testimonios de los alumnos. Se trata de proyectos que trabajan las habilidades de pensamiento, el diálogo filosófico, la actitud crítica y el sistema de valores, además de ser un elemento clave que va en la línea de la propuesta de centro. Ponen en práctica habilidades como la observación, el planteamiento de hipótesis, el razonamiento lógico, la formulación de conceptos, etc. en un entorno de respeto y tolerancia. Actualmente, se trabaja desde los tres años. Se considera que el Proyecto Filosofía 3/18 y los proyectos de trabajo hacen de la investigación de los alumnos el punto central de su propuesta y comparten tres ejes fundamentales: el desarrollo de las habilidades de pensamiento; la creación de una comunidad de investigación y el trabajo a partir del diálogo. Los puntos comunes entre el proyecto Filosofía 3/18 y los proyectos de trabajo son: la concepción psicológica y pedagógica sobre el aprendizaje; la pretensión de contribuir a una educación por la ciudadanía democrática; la importancia de las habilidades de pensamiento; el diálogo como herramienta principal para aprender y enseñar; y disponer de tiempo para aprender, para pensar, para dialogar. Los resultados muestran que los proyectos de trabajo del centro no habrían evolucionado de la misma forma sin la filosofía. Se considera que aporta lo siguiente: un sentido global de lo que se hace en la escuela, relacionando escuela y vida; un entrenamiento específico de las habilidades de pensamiento; la mejora de las condiciones de diálogo; mayor conciencia del pensamiento propio y de las habilidades que se trabajan, etc. Se concluye que la vivencia de las sesiones de filosofía y proyectos traspasa las puertas del aula e impregna el quehacer de la escuela y su cultura.}, publisher = {[Palma] : Universitat de les Illes Balears, Departament de Pedagogia Aplicada i Psicologia de l'Educació, D.L. 2019}, keywords = {filosofía}, keywords = {sistema de valores}, keywords = {humanidades}, keywords = {participación de los estudiantes}, keywords = {método de proyectos}, title = {CEIP Es Pont : per què feim una hora setmanal de filosofia? : projectes de treball i filosofia 3/18}, author = {Crespí Mascaró, Maria Antònia and Seguí, Laura and Castell, Teresa and Pomar Fiol, Maribel}, }