@mastersthesis{11162/253910, year = {2021}, url = {https://dspace.uib.es/xmlui/bitstream/handle/11201/157729/tfm_2020-21_MFPR_mmc512_4247.pdf?sequence=1&isAllowed=y}, url = {https://hdl.handle.net/11162/253910}, abstract = {Es proposa una adaptació de les estratègies metodològiques col·laboratives a l¿àmbit virtual a través de la presentació d¿una proposta didàctica per dur a terme aprenentatge en línia basat en projectes a l¿àrea de Biologia i Geologia a 4t d¿ESO, fent ús dels recursos digitals que permetin la utilització de metodologies actives a les aules, en el context de semi-presencialitat posterior a la crisis sanitària per COVID-19. La proposta didàctica s¿anomena ¿The One¿. La metodologia té un enfocament doble: individual i cooperatiu. Per una banda, en les primeres fases del projecte els alumnes treballen de manera individual per a la recollida de dades (observació dels propis caràcters hereditaris o els de la família). D¿aquesta manera es promou el treball autònom. Per altra banda, en les fases posteriors, el treball en equip i la cooperació esdevenen fonamentals per tal d¿assolir els objectius comuns. En aquestes fases es promou la dependència positiva, la unió o sentit de grup, la comunicació entre iguals, la implicació en la tria de decisions i la gestió del grup. A l¿inici del projecte, l¿alumnat rep un dossier descriptiu per iniciar el treball individual. Una vegada recollida tota la informació i després de ser posada en comú, s¿inicien les següents fases que promouen el caràcter cooperatiu del projecte. En aquestes fases, el docent es converteix en guia. El projecte es desenvolupa al llarg de 19 sessions i passa per 6 fases que impliquen la participació d¿altres departaments, fent l¿activitat transversal. A cada sessió es desenvolupen una sèrie d¿activitats que requereixen l¿ús d¿una o més eines digitals (s¿afavoreix el desplegament de competències digitals). L¿avaluació és contínua i acumulativa, també incorpora autoavaluació i coavaluació. Es conclou que es recull la importància d¿aplicar metodologies actives a l¿aula amb la finalitat de motivar a l¿alumnat i promoure la seva participació en el procés d¿aprenentatge, adoptant un rol actiu on l¿estudiant parteix dels propis coneixements previs per a construir nous coneixements. També s¿exposa un exemple concret de com aplicar la diversitat de les eines digitals en l¿estudi de les ciències, amb l¿adquisició d¿un estil de treball similar al mètode científic, aprofundint a diferents nivells competencials. Finalment, la proposta educativa cerca involucrar a l¿alumne en el procés d¿aprenentatge, estimulant l¿autonomia, l¿organització, la planificació i l¿avaluació a nivell de grup, oferint un espai d¿ensenyament-aprenentatge innovador i motivador per a la comunitat educativa.}, abstract = {Se propone una adaptación de las estrategias metodológicas colaborativas al ámbito virtual a través de la presentación de una propuesta didáctica para llevar a cabo aprendizaje en línea basado en proyectos en el área de Biología y Geología de 4º de ESO, haciendo uso de los recursos digitales que permitan la utilización de metodologías activas en el aula, en el contexto de semipresencialidad posterior a la crisis sanitaria por COVID-19. La propuesta didáctica se llama ¿The One¿. La metodología tiene un doble enfoque: individual y cooperativo. Por un lado, en las primeras fases del proyecto los alumnos trabajan de forma individual para la recogida de datos (observación de los propios caracteres hereditarios o los de la familia). De esta forma se promueve el trabajo autónomo. Por otra parte, en las fases posteriores, el trabajo en equipo y la cooperación resultan fundamentales para alcanzar los objetivos comunes. En estas fases se promueve la dependencia positiva, la unión o sentido de grupo, la comunicación entre iguales, la implicación en la elección de decisiones y la gestión del grupo. Al inicio del proyecto, el alumnado recibe un dossier descriptivo para iniciar su trabajo individual. Una vez recogida toda la información y después de ser puesta en común, se inician las siguientes fases que promueven el carácter cooperativo del proyecto. En estas fases, el docente se convierte en guía. El proyecto se desarrolla a lo largo de 19 sesiones y pasa por 6 fases que implican la participación de otros departamentos, realizando la actividad transversal. En cada sesión se desarrollan una serie de actividades que requieren el uso de una o más herramientas digitales (se favorece el despliegue de competencias digitales). La evaluación es continua y acumulativa, también incorporan elementos de autoevaluación y coevaluación. Se concluye que se recoge la importancia de aplicar metodologías activas en el aula con el fin de motivar al alumnado y promover su participación en el proceso de aprendizaje, adoptando un rol activo en el que el estudiante parte de los propios conocimientos previos para construir nuevos conocimientos. También se expone un ejemplo concreto de cómo aplicar la diversidad de las herramientas digitales en el estudio de las ciencias, con la adquisición de un estilo de trabajo similar al método científico, profundizando en distintos niveles competenciales. Por último, la propuesta educativa busca involucrar al alumno en el proceso de aprendizaje, estimulando la autonomía, la organización, la planificación y la evaluación a nivel de grupo, ofreciendo un espacio de enseñanza-aprendizaje innovador y motivador para en la comunidad educativa.}, keywords = {nuevas tecnologías}, keywords = {método de proyectos}, keywords = {enseñanza a distancia}, keywords = {innovación pedagógica}, keywords = {medios de enseñanza}, keywords = {biología}, title = {Aprenentatge basat en projectes en un entorn virtual}, author = {Martínez Cignoni, Melania Raquel}, }