@mastersthesis{11162/253205, year = {2021}, url = {http://hdl.handle.net/11201/157720}, url = {https://hdl.handle.net/11162/253205}, abstract = {Es presenta una proposta didàctica basada en metodologies d'aprenentatge actiu per a l'assignatura de Biologia i Geologia de tercer curs d'educació secundària. En concret la proposta s'adscriu al bloc de promoció de la salut dins del currículum, i es pretén abordar qüestions com la salut i la malaltia, la higiene, el sistema immunitari, les vacunes, els trasplantaments i donacions de sang, la drogodependència o la nutrició. En primer lloc, s'aborda un estat de la qüestió sobre les metodologies actives, la seva evolució històrica i el seu potencial motivador, i es detallen algunes metodologies com el treball cooperatiu o la ludificació. A continuació es detalla un conjunt de tretze sessions per a les quals es plantegen diferents objectius i metodologies: treballs en petits i en grans grups, tasques de recerca, aplicacions pràctiques, visualització de vídeos o activitats en l'exterior. Finalment, es proposa una rúbrica per a l'avaluació de les activitats que, emulant el sistema de progressió per punts dels videojocs, permet anar informant els alumnes dels seus avanços a mesura que acompleixen les activitats. A través de les diferents activitats es pretén treballar diferents competències, com la digital, la social o la cívica, així com la iniciativa i l'esperit emprenedor. Així mateix, s'assenyala que la tipologia de les activitats i la seva relació amb problemàtiques actuals cerca fomentar la participació i la motivació dels alumnes.}, abstract = {Se presenta una propuesta didáctica basada en metodologías de aprendizaje activo para la asignatura de Biología y Geología de tercer curso de educación secundaria. En concreto, la propuesta se adscribe al bloque de promoción de la salud dentro del currículum, y se pretende abordar cuestiones como la salud y la enfermedad, la higiene, el sistema inmunitario, las vacunas, los trasplantes y donaciones de sangre, la drogodependencia o la nutrición. En primer lugar, se aborda un estado de la cuestión sobre las metodologías activas, su evolución histórica y su potencial motivador, y se detallan algunas metodologías como el trabajo cooperativo o la gamificación. A continuación, se detalla un conjunto de trece sesiones para las que se plantean diferentes objetivos y metodologías: trabajos en pequeños y en grandes grupos, tareas de investigación, aplicaciones prácticas, visualización de vídeos o actividades en el exterior. Finalmente, se propone una rúbrica para la evaluación de las actividades que, emulando el sistema de progresión por puntos de los videojuegos, permite ir informando a los alumnos de sus avances a medida que realizan las actividades. A través de las diferentes actividades, se pretende trabajar distintas competencias, como la digital, la social o la cívica, así como la iniciativa y el espíritu emprendedor. Así mismo, se señala que la tipología de las actividades y su relación con problemáticas actuales busca fomentar la participación y la motivación de los alumnos.}, keywords = {motivación para los estudios}, keywords = {trabajo en equipo}, keywords = {método activo}, keywords = {juego educativo}, keywords = {biología}, keywords = {geología}, keywords = {enseñanza secundaria}, title = {Cap a una educació més participativa : metodologies actives aplicables en el context de Biologia i Geologia}, author = {Palmer Vidal, Jaume}, }