@mastersthesis{11162/253204, year = {2021}, url = {http://hdl.handle.net/11201/157813}, url = {https://hdl.handle.net/11162/253204}, abstract = {Se presenta una propuesta didáctica para introducir la historia del presente en la enseñanza de Historia en cuarto curso de educación secundaria y en primero de Bachiller. En primer lugar se realiza una revisión sistemática de la historiografía sobre la historia del presente, también llamada ¿historia reciente¿, ¿historia actual¿ o ¿historia coetánea¿, y sobre su aplicación en las aulas. La propuesta se basa en doce actividades (seis para cuarto de educación secundaria y seis para Bachiller) con las que los alumnos deben elaborar su propio discurso histórico a partir de la consulta de diferentes fuentes. Así pues, el objetivo de la propuesta no es dar a conocer unos hechos concretos, sino enseñar a analizar acontecimientos y procesos históricos y a reflexionar sobre ellos de manera crítica, aprendiendo a contrastar diferentes relatos antes de construir un discurso histórico. Se plantea también la necesidad de formar previamente a los alumnos en el uso de las fuentes históricas. Con todo ello se pretende que los alumnos afiancen una conciencia histórica y un pensamiento crítico. Como conclusión se señala la importancia de la voluntad de los docentes a la hora de integrar la historia del presente en sus clases, superando las reticencias que genera el hecho de transmitir una historia inacabada y, muchas veces, controvertida, aunque, a la vez, más enriquecedora.}, abstract = {Es presenta una proposta didàctica per a introduir la història del present en l'ensenyament d'Història en quart curs d'educació secundària i en primer de Batxiller. En primer lloc, es realitza una revisió sistemàtica de la historiografia sobre la història del present, també anomenada "història recent", "història actual" o "història coetània", i sobre la seva aplicació a les aules. La proposta es basa en dotze activitats (sis per a quart d'educació secundària i sis per a Batxiller) amb les quals els alumnes han d'elaborar el seu propi discurs històric a partir de la consulta de diferents fonts. Així doncs, l'objectiu de la proposta no és donar a conèixer uns fets concrets, sinó ensenyar a analitzar esdeveniments i processos històrics i a reflexionar sobre ells de manera crítica, aprenent a contrastar diferents relats abans de construir un discurs històric. Es planteja també la necessitat de formar prèviament als alumnes en l'ús de les fonts històriques. Amb tot això es pretén que els alumnes afermin una consciència històrica i un pensament crític. Com a conclusió s'assenyala la importància de la voluntat dels docents a l'hora d'integrar la història del present en les seves classes, superant les reticències que genera el fet de transmetre una història inacabada i, moltes vegades, controvertida, encara que, alhora, més enriquidora.}, keywords = {historia contemporánea}, keywords = {método de enseñanza}, keywords = {fuentes de información}, keywords = {sentido crítico}, keywords = {enseñanza secundaria}, title = {La revisió del propi passat, la comprensió del propi present i la responsabilització del propi futur : marcs per a l'aplicació didàctica de la història del present}, author = {Nigorra Vaquer, Paula}, }