@article{11162/245976, year = {2011}, url = {https://raco.cat/index.php/EducacioCultura/article/view/253950}, url = {https://hdl.handle.net/11162/245976}, abstract = {Se analiza la historia, desde su creación hasta el presente, de la Escuela Graduada de Alaior (Menorca), poniendo en valor el carácter innovador y progresista de esta institución educativa. Se presentan siete etapas de evolución y cambio de la Escuela Graduada: la etapa inicial (1910-1914), marcada por los enfrentamientos entre anarcosindicalistas y republicanos moderados; un periodo de retroceso (1914-1919), marcado por la inestabilidad del cuerpo docente; una nueva etapa de transformación (1919-1936), en la que se desarrollan importantes innovaciones pedagógicas; el periodo de la Escuela Unificada (1936-1939), la dictadura franquista (1970-1975), que deshizo algunos de los principales avances; el inicio de su recuperación como escuela pública (1970-1975), y el etapa final (1980-2007), en la que se reconvierte en una escuela de educación infantil. También se destaca la labor de algunos maestros que sobresalieron por la introducción de importantes innovaciones, como Andreu Bosch Anglada, que puso en marcha la revista ¿Nuestra Escuela¿ (1932-1936), o Llorenç Palliser, que llevó a cabo una amplia labor de divulgación y que llegó a asumir responsabilidades institucionales durante la II República y la Guerra Civil. Parte de esta labor es analizada a través de los diarios de preparación de las clases, que permiten conocer los intereses y las motivaciones de los docentes. Finalmente, en las conclusiones se pone de manifiesto que la Escuela Graduada de Alaior actuó como un reflejo de su tiempo y de su sociedad: ante un mundo cambiante era necesario innovar, pasando de la educación repetitiva y transmisora a una formación reflexiva y activa, auspiciada por los principios pedagógicos de la escuela nueva europea y la Institución Libre de Enseñanza.}, abstract = {S'analitza la història, des de la seva creació fins al present, de l'Escola Graduada d'Alaior (Menorca), fent valdre el caràcter innovador i progressista d'aquesta institució educativa. Es presenten set etapes d'evolució i canvi de l'Escola Graduada: l'etapa inicial (1910-1914), marcada pels enfrontaments entre anarcosindicalistes i republicans moderats; un període de reculada (1914-1919), marcat per la inestabilitat del cos docent; una nova etapa de transformació (1919-1936), en la qual es desenvolupen importants innovacions pedagògiques; el període de l'Escola Unificada (1936-1939), la dictadura franquista (1970-1975), que va desfer alguns dels principals avanços; l'inici de la seva recuperació com a escola pública (1970-1975), i l'etapa final (1980-2007), en la qual es reconverteix en una escola d'educació infantil. També es destaca la labor d'alguns mestres que van sobresortir per la introducció d'importants innovacions, com Andreu Bosch Anglada, que va posar en marxa la revista "La nostra Escola" (1932-1936), o Llorenç Palliser, que va dur a terme una àmplia labor de divulgació i que va arribar a assumir responsabilitats institucionals durant la II República i la Guerra Civil. Part d'aquesta labor és analitzada a través dels diaris de preparació de les classes, que permeten conèixer els interessos i les motivacions dels docents. Finalment, en les conclusions es posa de manifest que l'Escola Graduada d'Alaior va actuar com un reflex del seu temps i de la seva societat: davant un món canviant era necessari innovar, passant de l'educació repetitiva i transmissora a una formació reflexiva i activa, afavorida pels principis pedagògics de l'escola nova europea i la Institució Lliure d'Ensenyament.}, booktitle = {Educació i cultura : revista mallorquina de pedagogia. 2011, n. 22 ; p. 151-187}, keywords = {historia de la educación}, keywords = {enseñanza primaria}, keywords = {escuela pública}, keywords = {educación obrera}, keywords = {libro del profesor}, title = {100 anys de l¿escola graduada d¿Alaior (1910-2010) : Illa de Menorca}, author = {Alzina Seguí, Pere Jaume}, }